De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 22 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 21 » Aflevering 5, opdracht 2

« »

astridm
9 jaar lid

Re: Aflevering 5, opdracht 2

De hoogste bieder kreeg voorkennis en mocht twee anderen kiezen om een team mee te vormen. Daar is dus niets van terechtgekomen, de regels zijn tijdens het spel veranderd.
Waarom niet een extra spel of eventueel een loterij om 1 iemand te krijgen met voorkennis? Dan had je bovendien het voordeel gehad dat je zelf kon kiezen of je die voorkennis zou delen en hoeveel dan. Dat had het evenwicht tussen de teams wat groter gemaakt, het 'mannen'team had nu te weinig kans.
De 3 vrijstellingen vond ik ook overdreven. Er was alleen een KANS op een vrijstelling beloofd dus een extra opdracht voor het winnende team had ook nog gekund. Als troostprijs had je de andere twee dan nog een joker kunnen geven.
Nu was het verschil tussen de kandidaten gewoon te groot, de ene helft had alle voordelen en de andere helft kon daar niets tegen doen.

Paatchoo
7 jaar lid

Ik vond het wel grappig, onder de Facebook post van de officiële WIDM begon iedereen te haten dat Joshua er onterecht uit is gegaan en dat de dames de halve pot leegtrekken door €5000 te bieden. Nou de geschiedenis leert dat mensen die uit principe laag willen bieden (want de pot gaat leeg, dat is zonde) er meestal niet beter uitkomen dan degene die wel bereid zijn hoog te bieden. Als je als kandidaat er zo lang mogelijk in wil blijven en er komt zo'n mogelijkheid dan zou ik die ook met beiden handen aangrijpen. Joshua heeft nu lekker laag geboden maar wint de pot ook niet dus dat heb je er dan mee gewonnen?

Nog even los van de vraag of de mol ook €5000 geboden heeft, het is wel toevallig dat er in ieder geval €5000 is geboden door twee kandidaten. Maar die hebben blijkbaar wel begrepen dat er altijd wel één iemand bereid is om veel geld te bieden voor een grote kans op een vrijstelling.

Snuffel
1 jaar lid

Met Patchoo eens.
Een mol heeft toch al voorkennis? Geld uit de pot spelen hiervoor kun je wel aan de kandidaten overlaten.
Nu geld uit de pot voor een vrijstelling om straks winnaar te zijn! Verleidelijk hoor.
Helaas moeten ze wel "tot drie tellen". Maar ik denk dat de titel er eerder was dan deze onfortuinlijke 3-eenheid-twist.

wijnanand
9 jaar lid

Mee eens zal nog bozer worden als blijkt dat dit voor de mol een excuses word dat hij in de vorige opdrachten minder heeft gemold ...omdat er toch geld uit de pot ging. Hoe kan je dan als kandidaat nog weten wie de mol is? Dacht dat het een regel was dat de mol er alles aan doet om zo min mogelijk geld in de pot te krijgen...maar ik loop vast op dingen vooruit.

Gewijzigd op 31 januari om 19:20 uur.

Paatchoo
7 jaar lid

Citaat van wijnanand:

Mee eens zal nog bozer worden als blijkt dat dit voor de mol een excuses word dat hij in de vorige opdrachten minder heeft gemold ...omdat er toch geld uit de pot ging. Hoe kan je dan als kandidaat nog weten wie de mol is? Dacht dat het een regel was dat de mol er alles aan doet om zo min mogelijk geld in de pot te krijgen...maar ik loop vast op dingen vooruit.

Volgens mij is het zoals jij zegt, de mol kan met oog op de “vrijstelling verkoop” lekker kandidaats overkomen met de wetenschap dat het geld er toch wel uitgaat. En als niemand meer dan €5000 had geboden dan had de mol €100 hoger geboden dan het tot dan toe hoogste bod. Dan had achteraf ook gezegd kunnen worden “ja de mol had het hoogste bod dus speelde het meeste geld weg”.

Vpeetje
4 jaar lid

Wat mij opgevallen is dat mede door deze opdracht de spelletjesbedenker wederom de grootste mol is. Maar ik sta er ondertussen niet meer van te kijken dat de mol het rustig aan kan doen terwijl de mede kandidaten en de vorm van de opdrachten het meeste geld uit de pot houden. Het begon al bij aflevering 1 waar ze kandidaten geld laten zoeken om later in te laten ruilen voor een nep joker. Heeft ook al nix met een mollende mol te maken. En in aflevering 10 zullen de trompetten weer schallen voor de mol die tig uit de pot heeft weten te spelen.
Sorry....... ben een beetje een azijnpisser na deze aflevering.

Sjurk
1 jaar lid

Bij het bieden schijnt de zon naar binnen, de zon gaat over de dag van laag naar hoog, dus hoe dichter bij het middaguur, hoe minder ver de zon zal schijnen (hoger = grotere hoek).

Aangezien Joshua en Renée aan de alcohol zaten zal het niet de ochtend zijn geweest, een 'langere' baan licht betekent dus later op de dag.

Tot zover de aanname, als het klopt geeft onderstaande afbeelding de volgorde van bevragen aan, zoniet: dan is het andersom:
Afbeelding

De volgorde in de uitzending was Charlotte, Rocky, Marije, Joshua, Splinter, Renée. In het eerste shot van Marije en Renée was geen zon te zien, later wel. Dat kan ook nog montage zijn geweest.

Verder is het gissen. Wil de mol als laatste aan bod komen? Wat zal de mol bieden? Het lijkt mij dat de mol aan Rick vraagt wat geboden is, of dit hoort van de productie en dus zeker niet als eerste daar wil zitten.

Geralda
9 jaar lid

Citaat van astridm:
De hoogste bieder kreeg voorkennis en mocht twee anderen kiezen om een team mee te vormen. Daar is dus niets van terechtgekomen, de regels zijn tijdens het spel veranderd.
Waarom niet een extra spel of eventueel een loterij om 1 iemand te krijgen met voorkennis? Dan had je bovendien het voordeel gehad dat je zelf kon kiezen of je die voorkennis zou delen en hoeveel dan. Dat had het evenwicht tussen de teams wat groter gemaakt, het 'mannen'team had nu te weinig kans.
De 3 vrijstellingen vond ik ook overdreven. Er was alleen een KANS op een vrijstelling beloofd dus een extra opdracht voor het winnende team had ook nog gekund. Als troostprijs had je de andere twee dan nog een joker kunnen geven.
Nu was het verschil tussen de kandidaten gewoon te groot, de ene helft had alle voordelen en de andere helft kon daar niets tegen doen.

Helemaal mee eens. Spelregels veranderd dus de regie heeft bepaald dat er drie dames een vrijstelling kregen en doorgingen ook al zaten ze misschien allen op de verkeerde mol. Rest was kansloos, ook al had je de test goed gemaakt. Stel dat Renee de mol is dan zat Joshua goed maar viel toch af.

Ik hoop dat het een fout is geweest van de regie met helaas Joshua als slachtoffer en niet iets wat vooraf al zo gepland was. Dan gaat het volledig voorbij aan het doel van het programma.
Daarnaast ben ik nog nooit gecharmeerd geweest van dit soort roof-de-pot leeg opdrachten door kandidaten. De mol moet de pot zo laag mogelijk houden en daar zijn best voor doen in alle opdrachten. De opmerking van Rocky vond ik daarom minder geslaagd ( heb best veel verdiend dus nu mag ik er veel uithalen o.i.d.) dus hopelijk is ze geen mol.

astridm
9 jaar lid

Citaat van Geralda:

Daarnaast ben ik nog nooit gecharmeerd geweest van dit soort roof-de-pot leeg opdrachten door kandidaten. De mol moet de pot zo laag mogelijk houden en daar zijn best voor doen in alle opdrachten. De opmerking van Rocky vond ik daarom minder geslaagd ( heb best veel verdiend dus nu mag ik er veel uithalen o.i.d.) dus hopelijk is ze geen mol.

En daar ben ik het dan weer mee eens, dat graaien gaat voorbij aan de opzet van het spel.

Snuffel
1 jaar lid

De motivatie van alle drie de dames vind ik bovendien nogal tenenkrommend.
Charlotte zegt stellig dat ze weet wie de mol is en heeft ooit een joker weggegeven aan Splinter.
Marije die zegt de vrijstelling niet nodig te hebben en noemt het een "waste of money".
Rocky die nog niet zo lang geleden in haar biecht zei blij te zijn met de opbrengst van een opdracht :"want dat wil ik, geld in de pot" en inderdaad meent recht te hebben op een veelvoud van wat ze ingebracht heeft.
De mollogica is ver te zoeken.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.