De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 22 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 21 » Aflevering 5, opdracht 2

« »

mmhmjanssen
9 jaar lid

Re: Aflevering 5, opdracht 2

Citaat van Maaikepaaik:

Wat me dan verbaast is dat Splinter binnenloopt bij Renée en Joshua. Want op basis van deze volgorde zou je denken dat Splinter eerder bij Joshua zit dan Renée.

Mij verbaast dit niet. De kandidaten worden één voor één bij Rik geroepen en mogen daarna terug naar hun kamer. Op het moment dat de laatste kandidaat (Renée) is geweest is bekend wie de drie pipo's zijn. Renée hoeft nu niet eerst terug naar haar eigen kamer om direct daarna weer naar de pipo kamer gestuurd te worden. Die gaat dus linea recta naar de pipo kamer. Joshua en daarna Splinter voegen zich bij haar.

Musliston
8 jaar lid

Citaat van Maaikepaaik:
Citaat van Sjurk:
Bij het bieden schijnt de zon naar binnen, de zon gaat over de dag van laag naar hoog, dus hoe dichter bij het middaguur, hoe minder ver de zon zal schijnen (hoger = grotere hoek).

Aangezien Joshua en Renée aan de alcohol zaten zal het niet de ochtend zijn geweest, een 'langere' baan licht betekent dus later op de dag.

Tot zover de aanname, als het klopt geeft onderstaande afbeelding de volgorde van bevragen aan, zoniet: dan is het andersom:
Afbeelding

De volgorde in de uitzending was Charlotte, Rocky, Marije, Joshua, Splinter, Renée. In het eerste shot van Marije en Renée was geen zon te zien, later wel. Dat kan ook nog montage zijn geweest.

Verder is het gissen. Wil de mol als laatste aan bod komen? Wat zal de mol bieden? Het lijkt mij dat de mol aan Rick vraagt wat geboden is, of dit hoort van de productie en dus zeker niet als eerste daar wil zitten.

Interessant! Invallende zon gaat altijd van links naar rechts, gezien de draaiing van de aarde, dus deze volgorde klopt wel.
Wat me dan verbaast is dat Splinter binnenloopt bij Renée en Joshua. Want op basis van deze volgorde zou je denken dat Splinter eerder bij Joshua zit dan Renée.

Het kan ook misschien in spiegelbeeld zijn opgenomen Glimlach En misschien dat het in de ochtend is opgenomen?

mmhmjanssen
9 jaar lid

Citaat van Musliston:
Citaat van Maaikepaaik:
Citaat van Sjurk:
Bij het bieden schijnt de zon naar binnen, de zon gaat over de dag van laag naar hoog, dus hoe dichter bij het middaguur, hoe minder ver de zon zal schijnen (hoger = grotere hoek).

Aangezien Joshua en Renée aan de alcohol zaten zal het niet de ochtend zijn geweest, een 'langere' baan licht betekent dus later op de dag.

Tot zover de aanname, als het klopt geeft onderstaande afbeelding de volgorde van bevragen aan, zoniet: dan is het andersom:
Afbeelding

De volgorde in de uitzending was Charlotte, Rocky, Marije, Joshua, Splinter, Renée. In het eerste shot van Marije en Renée was geen zon te zien, later wel. Dat kan ook nog montage zijn geweest.

Verder is het gissen. Wil de mol als laatste aan bod komen? Wat zal de mol bieden? Het lijkt mij dat de mol aan Rick vraagt wat geboden is, of dit hoort van de productie en dus zeker niet als eerste daar wil zitten.

Interessant! Invallende zon gaat altijd van links naar rechts, gezien de draaiing van de aarde, dus deze volgorde klopt wel.

Het kan ook misschien in spiegelbeeld zijn opgenomen Glimlach En misschien dat het in de ochtend is opgenomen?

Ze monteren wel eens een scene in spiegelbeeld als dit beter uitkomt in de montage, maar een hele opdracht, lijkt me stug. Maar als ik daar nog eens over nadenk zou het wel slim kunnen zijn.
Maar zelfs dan nog blijft Charlotte de tweede van de 3 die €5000 hebben geboden en dat is volgens mij waar het om draait. Een bod van €1000 als eerste of laatste boeit niet zo.

Gewijzigd op 3 februari om 19:33 uur.

Zooi22
5 jaar lid

Dit is de opdracht waar de mol de pot moet leeggraaien, maar hoe doe je dat zonder te erg op te vallen?
Of je zorgt dat een kandidat dat doet, maar iedereen wordt apart gehouden dus een soort van tegen elkaar opbieden kan niet, dus die optie is er niet.
Dat blijkt ook niet nodig als er al 2 kandidaten met de halve pot er vandoor willen gaan. De titel is "Tot 3 tellen". De mol haakt als 3e aan. Dus optie 2.
Vertragen is ook niet echt nodig, want de 3e code krijgen ze pas als de klok al half is weggetikt. De mol kan lekker als fanatiekste kandidaat meespelen. Wel vergeten de klok af te tikken natuurlijk. 100 euro mol-bonus.

Citaat van Teuntjemolt:
Er zijn 2 opties:
1 Er was toevallig door 3 kandidaten 5000 geboden, daar ging mol niet overheen. Dan zat mol in 2e groep en was kans op vertrek voor overgebleven kandidaten 50%.
2 Mol sluit zich aan bij 2 kandidaten die 5000 hebben geboden. In dat geval kan ze de boel vertragen, zodat er weinig geld binnen komt.
Kans op vertrek is voor overige kandidaten dan 33%

Paatchoo
7 jaar lid

Citaat van Zooi22:
Dit is de opdracht waar de mol de pot moet leeggraaien, maar hoe doe je dat zonder te erg op te vallen?
Of je zorgt dat een kandidat dat doet, maar iedereen wordt apart gehouden dus een soort van tegen elkaar opbieden kan niet, dus die optie is er niet.
Dat blijkt ook niet nodig als er al 2 kandidaten met de halve pot er vandoor willen gaan. De titel is "Tot 3 tellen". De mol haakt als 3e aan. Dus optie 2.
Vertragen is ook niet echt nodig, want de 3e code krijgen ze pas als de klok al half is weggetikt. De mol kan lekker als fanatiekste kandidaat meespelen. Wel vergeten de klok af te tikken natuurlijk. 100 euro mol-bonus.

Citaat van Teuntjemolt:
Er zijn 2 opties:
1 Er was toevallig door 3 kandidaten 5000 geboden, daar ging mol niet overheen. Dan zat mol in 2e groep en was kans op vertrek voor overgebleven kandidaten 50%.
2 Mol sluit zich aan bij 2 kandidaten die 5000 hebben geboden. In dat geval kan ze de boel vertragen, zodat er weinig geld binnen komt.

Vertragen heeft inderdaad geen zin, enige waar de mol op kan hopen is dat haar groep er ook niet in slaagt die postzakken binnen te hengelen. Dan had het in dit geval een eerlijke executie geworden omdat er dan helemaal geen vrijstellingen in het spel waren gekomen. Maar verder zou ik gewoon lekker als fanatieke kandidaat zo goed mogelijk je best doen dan val je verder ook niet op.

mmhmjanssen
9 jaar lid

Citaat van Teuntjemolt:
Er zijn 2 opties:

Er is nog een derde optie:
3 De Mol krijgt na iedere kandidaat te horen welk bedrag die kandidaat heeft geboden en kan dan besluiten of hij de volgende kandidaat wil zijn, dan wel hij wordt geroepen na het eerste hoge bod. Gegeven het rond bedrag van €5000 dat ook nog eens half de pot is besluit de Mol om hetzelfde bod te doen.

Voor "tot drie tellen" is een in mijn ogen veel betere hint (naar Charlotte) die heel opvallend tot drie lijkt te tellen voordat ze antwoord geeft op de vraag van Rik: "weet jij wie de Mol is". En vervolgens "ik" zegt in het Tsjechisch.

Gewijzigd op 4 februari om 11:53 uur.

Maggie
6 jaar lid

Charlotte zegt in het eerste stuk bij Rik ook precies 3x ja (ik)
Ga zitten. Ja
Hoe gaat het? Goed
Zit je lekker in het spel? Ontwijkend, ‘Ik ben er nog,….’
Verstandig misschien. Ja ik hoop het
Denk jij te weten wie de mol is? Ja

anne89
4 jaar lid

Citaat van Maaikepaaik:
Citaat van Sjurk:

Afbeelding

Is het niet zo dat het eraan ligt hoe het gebouw staat? Ik heb even opgezocht welk gebouw het is en het is het East Bohemian Museum in Hradec Králové. Aan de ramen te zien ligt de kamer aan de voorkant van het gebouw, dus op het westen gesitueerd. In de middag zal de zon daar dus door de ramen schijnen, wat bevestigd dat dit in de middag is opgenomen. Als de 3 dames aan het eind vertrekken gaat de zon ook bijna onder, de taxi heeft zijn lampen al aan.
De zon gaat in de middag dus omlaag, betekent dat dan niet dat degene met de laagste zoninval juist het laatste is geweest?
Mogelijk is de mol 2x naar binnen geweest. 1x voor het eerste praatje en 1x voor het 2e shot waarin het bod wordt gedaan. Bij alle deelnemers lijken het shot met het praatje en het shot met het bod dezelfde lichtinval te hebben. Bij Rocky zie je echter alleen haar gezicht als ze haar bod noemt, en niet de rest van de kamer. Zij zou dus aan het eind nog naar binnen kunnen zijn gegaan om haar bod van 5000 euro te doen.

Gewijzigd op 15 februari om 16:42 uur.

Maaikepaaik
6 jaar lid

Citaat van anne89:
Citaat van Maaikepaaik:
Citaat van Sjurk:

Afbeelding

Is het niet zo dat het eraan ligt hoe het gebouw staat? Ik heb even opgezocht welk gebouw het is en het is het East Bohemian Museum in Hradec Králové. Aan de ramen te zien ligt de kamer aan de voorkant van het gebouw, dus op het westen gesitueerd. In de middag zal de zon daar dus door de ramen schijnen, wat bevestigd dat dit in de middag is opgenomen. Als de 3 dames aan het eind vertrekken gaat de zon ook bijna onder, de taxi heeft zijn lampen al aan.
De zon gaat in de middag dus omlaag, betekent dat dan niet dat degene met de laagste zoninval juist het laatste is geweest?
Mogelijk is de mol 2x naar binnen geweest. 1x voor het eerste praatje en 1x voor het 2e shot waarin het bod wordt gedaan. Bij alle deelnemers lijken het shot met het praatje en het shot met het bod dezelfde lichtinval te hebben. Bij Rocky zie je echter alleen haar gezicht als ze haar bod noemt, en niet de rest van de kamer. Zij zou dus aan het eind nog naar binnen kunnen zijn gegaan om haar bod van 5000 euro te doen.

De stand van het gebouw bepaalt alleen of de zon naar binnen valt, of niet. Maar dat heeft geen invloed op welke kant het licht op gaat. Wanneer de zon zakt, gaat de lichtinval ‘omhoog’.

Wel interessant wat je zegt over dat niet bij iedereen de kamer in elk shot in beeld was! Dat wordt weer even terugkijken Glimlach

anne89
4 jaar lid

Citaat van Maaikepaaik:

De stand van het gebouw bepaalt alleen of de zon naar binnen valt, of niet. Maar dat heeft geen invloed op welke kant het licht op gaat. Wanneer de zon zakt, gaat de lichtinval ‘omhoog’.

Wel interessant wat je zegt over dat niet bij iedereen de kamer in elk shot in beeld was! Dat wordt weer even terugkijken Glimlach

Ah oke, dus dan lijkt de volgorde zoals eerder met de fotos aangegeven te kloppen. Wel interessant als de mol dus mogelijk aan het einde nog eens terug is gekomen om definitief haar bod uit te brengen aan de hand van de kennis van de andere biedingen.
WIDM weet ook wel dat we de lichtinval helemaal gaan uitpluizen en zo de volgorde kunnen achterhalen.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.