De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 24 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 9:  Ontcijferen
  • Aflevering 8:  Zinvol
  • Aflevering 7:  Vooruitblik
  • Aflevering 6:  Afvragen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 23 » Aflevering 2, opdracht 2

»

Frank
Beheerder

Aflevering 2, opdracht 2

Wat is je opgevallen in de tweede opdracht van aflevering 2?

Sjurk
4 jaar lid

Re: Aflevering 2, opdracht 2

Er komt nog een kaartje en analyse, maar de mol zat volgens mij bij de foto-groep... want dit beeld zegt al iets:

Afbeelding

Briljant Brede lach

Om de hoek bij deze situatie zitten de laatste 2 foute foto's. Soy zegt "ik denk dat die daar de eerste foto is", maar deze foto zit naast de foto met de bril.

Update

De kaart van dit spel: groene bollen zijn de goede foto's, rode verkeerde foto's, blauw is het begin.
Afbeelding

Het raad-team blijft het gehele spel bij de start in de buurt. Dit is een heel klein stukje stad, ter illustratie: het verste van de start komen Daniël en Froukje met de foto van de duif, maar liefst 270 meter hemelsbreed.

De hele route, langs alle goede plekken, is 1.3km, dat is zeker te doen binnen de tijd en met goed vragen aan omstanders had dit zeker gelukt. Ze waren dan namelijk, vanaf de duif-foto, langs de 'kinderfoto' gekomen om richting de olifant en het rode petje te lopen. Met twee teams zeker haalbaar, maar als totale groep ook.

Mogelijke molacties in deze:
- Beginnen met foto's die verder van de start liggen, kans op behalen is lager èn zoeken naar 6 foto's is lastiger dan naar één.
- Wachten met starten als raad-team totdat er een foto komt, in plaatst van de buurt te verkennen.
- De teams niet opdelen waardoor je langzamer bent.
- Zorgen dat niemand te ver van de start gaat.
- Afleiden, zoals bij de foto hierboven: het goede antwoord staat nog geen 20 meter verderop.

Als ik kijk naar het spel (https://www.youtube.com/watch?v=1DPQz8xFwvE&t=1s) valt het volgende op:
- 9:40 Bij het maken van de verkeerde foto van de liggende man roept Daniël dat verder een blauw persoon te zien is, dit is goed mogelijk gezien de posities in deze straat.
- 10:24 We zien Daniël en Froukje naar de 'blauwe' persoon lopen. De klok geeft dan nog iets meer dan 21 minuten aan. Uitgaande van deze klok heeft dit team de eerste foto in de buurt pas na ca. 20 minuten ontvangen.
- 12:30 Ze staan bij de verkeerde foto waarbij een goede 20 meter verderop staat. Deze juiste foto hebben ze dan nog niet binnen.
- 14:20 Kandidaatactie van Froukje: vragen naar een foto bij een local. Omdat ze eruit is niet verder onderzocht.
- 14:28 Kandidaatactie van Anke: vragen naar een foto bij een local. Dit doet ze bij Home Bao vrijwel naast het startpunt. Dit is een creatieve knip door de regie: Anke heeft aan het begin van het spel al gevraagd naar een foto.
- 15:02 We zien Daniël en Anke langs de vogel-foto lopen, Anke zegt 'vogel, nee'.
- 15:20 Soy en Froukje zitten nog in de buurt van de eerdere, foute, foto's.

Aan het einde zien we Froukje en Soy rennen voor de laatste foto, maar deze is naast de foute foto met bril. Ze komen Daniël en Anke tegen die in de buurt zijn van de 'liggende man'. Gezien het moment van 15:02 zouden Daniël en Anke dan vanaf deze plek naar de start zijn gelopen, een local hebben gevraagd, langs de vogel-foto zijn gelopen en weer terug naar de liggende man. Dat is totaal onlogisch en het lijkt mij dat er door de redactie flink is 'gehusseld' in de beelden.

Gewijzigd op 14 januari 2023 om 23:48 uur.

CobraKai
4 jaar lidVerdenkt Anna

Denk persoonlijk wel dat de Mol het liefst bij het groepje wie uit moesten beelden wilt zitten en dan valt in mijn ogen Jurre toch wel het meest op als Mol. Foto's op de kop, liggend en dan weer staand opsturen is zo ontzettend verwarrend voor die andere groep, een echte mol-actie wmb.
Ook dat hij bij die discussie even zegt van "Ja maar ik heb het door iedereen laten checken". Dat klopt ook wel, maar elke keer als hij het liet zien aan zijn mede-kandidaten zorgde hij er wel voor dat de telefoon 90 graden werd gedraaid en dus fatsoenlijk te zien was. Kortom: De foto's die werden gestuurd waren uiteindelijk allesbehalve duidelijk. Ik denk dat er weinig mensen zijn wie er wel wat van hadden kunnen maken.
Ik bedoel, dit lijkt toch nergens op?:
Afbeelding

De groep wie de foto's moest maken werden natuurlijk negatief in het daglicht gezet mede door Soy en Anke. Had echt het gevoel dat beide gewoon graag de Mol willen zijn en als een soort Sahil door de straten liepen om zichzelf zo verdacht mogelijk te maken.

Gewijzigd op 15 januari 2023 om 10:20 uur.

Xannie
12 jaar lid

Echt iedereen is hier aan het mollen geweest bij het foto’s maken. De groep in de hal leek mij wel serieus. Al zijn de attributen soms niet handig geweest. Ik snap niet dat Sander met die reclame van Amarula aan kwam. Had in elk geval de tekst afgedekt. Ook de vogel wat qua kleur net omgewisseld.

Het gezeur om draaien van foto zie ik als verdachtmaking door die personen.

Sjurk
4 jaar lid

Even hardop denken. Mijn eerste reactie was: de mol loopt op straat, maar beiden is echt mogelijk. Een paar foto's waren goed.

De foto met het rode petje is prima, je ziet dit ook terug wanneer de teams de locals vragen. Je hoort Daniël zeggen "a monkey and a person with a red hat" en dat is exact wat ze zoeken. Als een local het schilderij kent en die omschrijving hoort dan weten ze echt wel waar dat zit.

De foto met de duif was ook goed, die is tenslotte geraden.

De foto met de buffel is ook goed, een gele cirkel, drie 'koppen' boven elkaar en hoorns, als je de muurschildering ernaast houdt dan is de gelijkenis echt niet slecht.

De overige foto's waren te vaag. De foto van de vogel was an sich niet heel slecht maar in het buurtje waar het team loopt zijn meer kleurrijke vogelfoto's, zoals hieronder.

Afbeelding

Als je als mol bij het props-team zit dan weet je dat 3 foto's verder weg zitten, die doe je dan eerst. Daarin heb je de keuze om die foto's goed uit te beelden (wat zeker met het rode petje is gedaan) of vaag te houden. De mol zal volgens mij altijd voor een duidelijke foto gaan omdat de kans dat het andere team dan uit de richting gaat groter is. De laatste foto had ik dan alleen ook eerder aangemaakt (wie hield dit tegen?) en de olifant duidelijker en zonder de postbox die absoluut niet helpt.
De andere kant van het verhaal: als de foto's verder weg zitten is de kans groter dat de teams op gaan splitsen omdat er bij de start veel muurschilderingen staan. Als 1 team wegloopt voor de eerste foto dan bestaat zeker de kans dat er meer foto's geraden worden dan wanneer ze bij elkaar blijven.

Zit de mol bij het straat-team dan kan deze actief proberen iedereen bij elkaar te houden, dat scheelt in ieder geval 3 goede antwoorden en met wat onduidelijkheid zijn meer foto's te missen. Zelfs als een local zegt dat een foto een km verderop is, kan je de rest nog overtuigen om vooral niet te ver te gaan.

Bij het nogmaals terugkijken zojuist zie ik echter dat er nog meer is gerommeld in de volgorde, ik ga dat nazoeken.

Maaikepaaik
9 jaar lidVerdenkt Anna

Sjurk, wat ben je weer op dreef. Top! Glimlach

Als mol zou ik het leuker vinden in de props ruimte, want daar kun je sturen op foute foto’s èn op geklooi met de rebus.

Aanvullend op wat jij allemaal al typt. De eerste foto maken en sturen duurt enorm lang, het wandelclubje had wellicht al moeten gaan scouten. Er mochten maar 6 foto’s opgestuurd worden, maar volgens mij was er geen limiet op maken toch? Dus gewoon gáán, plaatjes schieten en daarna vergelijken. In plaats van sapjes drinken.
De foto’s worden erg slecht neergelegd, de postbox ná de olifanten in plaats van ervoor (en inderdaad, hoezo moet ie erbij).
Sander, Annick en Ranomi zijn erg conceptueel bezig en Soy weet zelfs die vaagheid nog te overtreffen. Nabil zagen we amper in deze opdracht, vind ik ook raar.

Eén ding wat ik wèl met zekerheid kan zeggen: Jurre moet maar geen carrière als fotograaf overwegen.

Paatchoo
10 jaar lid

Ben wel benieuwd waar de mol zichzelf zou positioneren aangezien de regie bepaald heeft welk busje waar heengaat. Het lijkt mij zelfs het veiligst voor de mol om in de props ruimte een beetje te sturen want dan valt het minder op dan dat je 4 foto’s instuurt vanaf de straat die niet eens in de buurt komen. In de props ruimte is het nu “collectief” falen terwijl je op straat persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor een onjuiste foto.

Ben benieuwd of er in de props ruimte nog kneiter grote hints verstopt waren voor ons als kijker..

Ps: die rebus was ook onmogelijk te raden, zelfs niet met 3 hints volgens mij.

Ps ps: Sjurk, ontzettend bedankt (alvast) voor je tomeloze research!

Gringa
9 jaar lidVerdenkt Anna

Jurre en Sander zijn de enige 2 die tot nu toe elke keer in groepjes verdeeld zijn waar het geld te verdienen of verdiend werd waren.
Ze verdienden geld in 1.2, zongen in 1.3, heetten niet Sarah 2.1, en waren in de opslag 2.2 met props en rebus.

Gewijzigd op 15 januari 2023 om 12:31 uur.

Sjurk
4 jaar lid

Na de analyse van het zoek-team, hier de analyse van het props-team. In de aflevering zien we de volgende momenten in deze volgorde. De – volgens mij - juiste volgorde van de foto’s staat in vet:
- Ze kiezen als eerste foto de olifanten.
- Jurre geeft aan dat opdelen handig is, hij en Ranomi gaan voor een andere foto. Ranomi zegt ‘rood hoedje’
- Bij het voorbereiden op de eerste foto, de aap en het rode hoedje, zijn Ranomi en Annick bezig met slagtanden, daarna wordt de foto gemaakt de Jurre.
Foto 1: Aap en man met rood hoedje
- Sander roept bij het halen van de postbox “we hebben de postbox, eerste foto” waarna we Ranomi horen roepen “we hebben al 1 foto gestuurd.” Bevestiging van de eerste foto.
- Jurre neemt een foto: Foto 2: Olifant
- Het propsteam gaat verder met de duif-foto, hierbij ligt de mannequin van de eerste foto nog op de grond, verder niets. Foto 3: Blauw en duif
- Nu wordt het rommelig. De verkeerde foto van de blauwe man wordt teruggestuurd. In het eerste shot is het team duidelijk bezig met de 3 koppen en de bizon, die liggen op de grond, zelfs de letters liggen er al. Jurre laat de foto aan het team zien en dit is dezelfde situatie als bij het ontvangen van deze foto.
- Het props-team gaat aan de slag met de vogel en kleuren. We zien op de grond de de 3 koppen liggen: geel doek en bizon. Bij het gele doek ligt een bezem.
- De vis wordt gepakt en toegevoegd aan de opstelling, de bezem bij het gele doek is vervangen door het uiteindelijke object. Hierna wordt de foto van de vogel verstuurd. Foto 4: vogel Foto 5: 3 koppen met bizon
- De foto van de blauwe duif komt goed terug. Op de grond zien we de ‘resten’ van de olifant, de drie koppen, de duif en het rode hoedje liggen. Nabil houdt de foto met de ‘kindertekening’ vast.
- Het props-team gaat aan de slag met de 3 koppen.
- De verkeerde foto komt binnen van de vogel. Hier lijkt het team weer bezig met de 3 koppen, op de grond is ook de vogel te zien.
- De verkeerde foto komt binnen, vlieg op taart, het team is hier bezig met de laatste foto.
- De foto van de 3 koppen wordt gemaakt.
- Het props-team gaat aan de slag met de laatste foto.
- De laatste foto wordt samengesteld, verkeerde foto (man met bril) komt binnen. Foto 6: kindertekening

De volgorde van de foto’s in de uitzending lijkt te kloppen, maar het is zo gemonteerd dat het lijkt alsof pas met de ‘drie koppen’ foto wordt begonnen nà de foto van de vogel: dit is niet zo. Deze foto’s worden tegelijk opgebouwd. Het terugkomen van de verkeerde foto’s is hier tussendoor gemengd. Volgens mij is de juiste volgorde:

- Eerste 2 foto’s samenstellen.
- Foto 1 versturen, rood hoedje
- Foto 2 versturen, olifant
- Foto 3 samenstellen, blauw en duif
- Foto 3 versturen, blauw en duif
- Foto 4 samenstellen, vogel
- Foto 5 samenstellen, drie koppen
- Foto 4 versturen, vogel
- Foute foto van vogel komt binnen. 1 foto terug.
- Foute foto van liggende blauwe man komt binnen. 2 foto’s terug.
- Foto 5 versturen, drie koppen
- Foto 6 samenstellen, kindertekening.
- Correcte foto van duif komt binnen. 3 foto’s terug.
- Foute foto van vlieg op taart komt binnen. 4 foto’s terug.
- Foute foto van man met bril komt binnen, 5 foto’s terug.
- Foto 6 versturen, kindertekening.
- Laatste fout foto komt aan het einde van het spel binnen. 6 foto’s terug.

Wat hieruit volgt, samen met mijn eerdere analyse, is dat het raad-team na de start is gaan vragen bij locals, zonder resultaat, waarbij Daniël en Anke ook langs de vogel-foto zijn gelopen.
De teams kwamen bij elkaar in Yew Street en hebben op dat moment de eerste 4 foto’s binnen, ze maken vervolgens de verkeerde foto van de vogel (blauw en oranje mix) en sturen die terug. Ze lopen door in Hopkins street en komen daar de liggende man tegen in Kremer Road, ze maken daar een (foute) foto van en sturen die door terwijl Daniël aangeeft een goede te zien en besluiten op te splitsen.
Daniël en Froukje lopen door in Kremer Road en maken de juiste duif-foto, Soy en Anke staan op dit moment bij de vlieg op de taart foto. De teams komen bij elkaar op een uithoek (het verste wat ze komen, richting York street) en gaan terug. In het voorbijgaan maken ze de foto van de taart en de vlieg, ze zijn namelijk met zijn vieren te zien.
De samenstelling wisselt en dit is perfect voor de productie, die kunnen de startbeelden mixen, terwijl Froukje en Soy een verkeerde foto maken en doorsturen.
Tenslotte komen ze bij elkaar en maken de laatste foto.

Mijn eindconclusie: die is een geweldig spel voor de mol want die hoeft niet te kiezen:
- Ben je buiten, dan kan je rustig foto's maken - je weet tenslotte welke fout zijn - en waar nodig meegaan met de rest, of het oneens zijn als er meer voor zijn. Zolang je daarvoor zorgt gaat de rebus ook niet lukken.
- Ben je binnen, dan werk je lekker mee maar zorg je ervoor dat de foto's niet super duidelijk zijn, tenzij ze lekker ver weg zijn. Je weet dat, gezien de afstanden, de kans groot is dat max. de helft van de foto's gevonden wordt dus de rebus kan je ook verklooien.

Resultaat: ongeacht je keuze kan je zeker 75% uit de pot houden.

Wat hebben wij dan aan dit spel? De productie maakt keuzes, mixt en matched beelden en doet dat met een reden: de mol verbergen. De volgorde van het team op straat is gehusseld en er lijkt meer ruimte tussen de vogelfoto en de 3 koppen te zitten dan daadwerkelijk het geval is. Dat komt - denk ik - omdat deze foto's dicht bij elkaar zitten. Wie heeft er baat bij een langere periode tussen deze foto's? Een mol die op straat loopt of één die binnen is?

Wie het weet mag het zeggen Knipoog

Gewijzigd op 15 januari 2023 om 12:44 uur.

Vpeetje
7 jaar lidVerdenkt Rosario

Ik ga er toch vanuit dat de mol bij de verdubbelaar wil zitten. Daar is nl het grote geld te verdienen. Nu was er maar 1 foto goed dus is het maar een schijntje wat hij hier uit de pot wist te houden, maar als er 5 goede foto’s terug waren gekomen was het toch een aanzienlijk bedrag.

Gewijzigd op 15 januari 2023 om 14:07 uur.

Xannie
12 jaar lid

De badeend stond nu weer tussen de attributen op een plank. In aflevering 1 ook al en bij de bekendmaking weren de sleutels voorzien van badeend sleutelhanger.
Dat kan niet zomaar zijn. Komt Florentijn Hofman weer terug?
Of is het de nieuwe “joker”? Want die hebben we ook nog steeds niet gezien, net als het molgeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewijzigd op 15 januari 2023 om 15:09 uur.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.