Forum
Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 24 » Aflevering 3, opdracht 3
Aflevering 3, opdracht 3
Wat is je opgevallen in de derde opdracht van aflevering 3?
Re: Aflevering 3, opdracht 3
De opdracht op het schip. Ik dacht in eerste instantie goh wat een makkelijk codewoord zeg. Maar het addertje onder het gras was dus die keuze tussen een joker en het geld. Dus het draaide eigenlijk niet om het kapot maken van de ijsblokjes (echt kansloos, verstop ze dan in een pot stroop oid maar leuk want het is een ijsbreker ha-ha) en het vinden van de sleutels.
Nu is de vraag, is het gewenst dat de mol die envelop vindt en ook dat bericht deelt met de andere kandidaten? Want je kunt als kandidaat ook denken ik zeg niks en ik ga naar Rik om zelf de joker(s) op te halen. Maar voor het programma is het wÃl erg wenselijk om die keuze in de groep te gooien want dan heb je een beetje sensatie. En als mol weet je wel zeker dat de kans groter is dat iemand voor de joker gaat dan niet.
Citaat van Paatchoo:
De opdracht op het schip. Ik dacht in eerste instantie goh wat een makkelijk codewoord zeg. Maar het addertje onder het gras was dus die keuze tussen een joker en het geld. Dus het draaide eigenlijk niet om het kapot maken van de ijsblokjes (echt kansloos, verstop ze dan in een pot stroop oid maar leuk want het is een ijsbreker ha-ha) en het vinden van de sleutels.Nu is de vraag, is het gewenst dat de mol die envelop vindt en ook dat bericht deelt met de andere kandidaten? Want je kunt als kandidaat ook denken ik zeg niks en ik ga naar Rik om zelf de joker(s) op te halen. Maar voor het programma is het wÃl erg wenselijk om die keuze in de groep te gooien want dan heb je een beetje sensatie. En als mol weet je wel zeker dat de kans groter is dat iemand voor de joker gaat dan niet.
Zeker als er in de opdracht daarvoor jokers zijn uitgedeeld. Je wil als kandidaat geen achterstand in de test. Deze fase van de strijd tellen de knikkers niet en zal men eigenlijk altijd voor jokers en vrijstellingen gaan. Mooi moment voor de mol om de juiste envelop te vinden en het dillema in de groep te gooien.
De vraag is eigenlijk: zou Rick het aanbod hebben gedaan zonder die envelop / kaart? Mijn 2 centen: het lijkt mij dat de mol wil dat dit bekend is: dan kan vooraf afgesproken worden wat het team gaat doen, ook kan de je anderen overtuigen om voor de joker te gaan.
Daniël gaat er met de eer vandoor dat hij de oplossing vond, maar als je het spel terugkijkt dan is dit het verloop:
Daniël: het heeft geen nut om bij enkele woorden allemaal dingen te gaan verzinnen.
Jurre: breuk... schip!
Sander: dan zou schipbreuk kunnen. Stoomschip, schipbreuk.
Daniël: Ruimteschip, stoomschip.
Daarna rommelen ze even door met woorden totdat Daniël 'schipperen' zegt. Jurre was dus de eerste die met 'schip' kwam: een kandidatenactie.
Iets hierna zegt Sander tegen Nabil dat ze open gaan gooien dat ze de jokers/geld keuze hebben.
Weer een link naar VOC...
Herkomst van het schip ingaan
Net als de uitdrukking ‘in de aap gelogeerd zijnâ€, heeft ‘het schip ingaan†te maken met de ronselpraktijken van de VOC in de zeventiende eeuw. Op reis gaan met een koopvaardijschip in de zeventiende eeuw was avontuurlijk, maar ook een maandenlange onderneming die erg gevaarlijk was. Vaak voer er op de VOC-schepen veel gespuis mee: doerakken, bandieten, zeg maar het uitschot van de samenleving.
De gevaarlijke reis, het risico op rampen, ongelukken en ziekten en het feit dat de reizen niet altijd gezellig waren, zorgde ervoor dat het lastig aan matrozen komen was voor de VOC. Om deze reden zetten ze onder meer in Amsterdam ronselaars in om matrozen in de val te lokken en een contract te laten ondertekenen, vaak nadat ze een flinke hoeveelheid gratis alcohol hadden gekregen. Deze personen gingen dan letterlijk en figuurlijk het schip in.
Ook wel weer een hele lastige opdracht om echt verdenkingen te plaatsen net als de vorige 2 opdrachten. Ik bedoel: Als kandidaat wil je natuurlijk graag een joker in je bezit hebben en als mol wil je natuurlijk geen geld verdienen, dus geld verdienen was denk ik sowieso geen optie geweest in deze opdracht.
Enigste wat mij opviel was het moment waar Nabil en Sander het kistje niet zagen liggen, en hoe Nabil er een tweede keer voorbij liep en ervoor zorgde dat Sander er niet nog een keer voorbij liep om het kistje te spotten. Vervolgens zag Daniel hem wel meteen. Of dit dan echt een mol-actie is van Nabil... geen idee, ik zie het nut niet zo om een kistje te missen.
Aangezien Sander het kistje ook miste en hij naar huis is acht ik het aannemelijk dat ze er echt overheen keken. We kunnen niet ui te beelden halen of de envelop in dit kistje de vrijstellings-mededeling had, als dit wel het geval was, dan maakt het Nabil minder verdacht (de mol wil volgens mij zeker de vrijstellings-optie bekend hebben) en Daniël juist meer verdacht.
Was dit niet het kistje met die mededeling dan is het andersom.
Citaat van Sjurk:
Jurre was dus de eerste die met 'schip' kwam: een kandidatenactie.
Het is wel in het belang van de mol dat het woord goed is. Anders geen jokers en geen geld uit de pot. Maakt Jurre alsnog verdacht.
Maar ook Nabil, die is toch niet zo 'goedhartig' als Sander? Of wilde hij kijken wat er gebeurde?
Citaat van Sjurk:
Was dit niet het kistje met die mededeling dan is het andersom.
Zo te zien lijkt hier wel die mededeling uit te zijn gekomen, dan wil je hem als Mol inderdaad wel dolgraag hebben. Wel vreemd dan dat Daniel dit probeert met zijn sleutel, vraag me af of dit in beeld was gekomen als Sander niet terug was gelopen, Daniel zegt ook niks.
Citaat van Aabee:Citaat van Sjurk:
Het is wel in het belang van de mol dat het woord goed is. Anders geen jokers en geen geld uit de pot. Maakt Jurre alsnog verdacht.
Als het woord niet wordt geraden dan wordt er sowieso niets verdient. De mol heeft er dus absoluut geen belang bij om het woord als eerste te noemen. Zeker niet als de teams nog niet bij elkaar zijn.
Jurre noemt het, Sander herhaalt het, gevolgd door Daniël. Wanneer de teams bij elkaar komen krijgt Daniël echter de credits, mede omdat Soy zegt, wijzend naar Daniël, "heeft hij verzonnen". Hierdoor mag Daniël van de rest al naar Rick nog voor dat Sander de opmerking maakt over jokers.
Citaat van CobraKai:Citaat van Sjurk:
Was dit niet het kistje met die mededeling dan is het andersom.Zo te zien lijkt hier wel die mededeling uit te zijn gekomen, dan wil je hem als Mol inderdaad wel dolgraag hebben. Wel vreemd dan dat Daniel dit probeert met zijn sleutel, vraag me af of dit in beeld was gekomen als Sander niet terug was gelopen, Daniel zegt ook niks.
Daar lijkt het wel op, Nabil wil de 2e envelop die hij en Sander vinden openmaken maar Sander onderbreekt hem. Bij het later openmaken van de enveloppen lijkt de 'klep' van de laatste envelop - dus zonder de extra kaart - al los of gevouwen te zijn. Dat zou kunnen betekenen dat de extra kaart inderdaad in de envelop van de stuurhut zat.
Zeker weten doe ik dat alleen niet omdat het niet heel goed te zien is.
Gewijzigd op 22 januari 2023 om 16:05 uur.
Citaat van Aabee:Citaat van Sjurk:
Maar ook Nabil, die is toch niet zo 'goedhartig' als Sander? Of wilde hij kijken wat er gebeurde?
Nee, Daniël noemt al ‘schip†op basis van het derde woord van hun groepje, wanneer ze nog niet bij de groep zijn. Dus dan maakt het Daniël verdacht. Later bij de rest noemt Jurre het als eerste, maar dan is het al in zijn hoofd geplant.
Reactie toevoegen
Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.