De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 24 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 9:  Ontcijferen
  • Aflevering 8:  Zinvol
  • Aflevering 7:  Vooruitblik
  • Aflevering 6:  Afvragen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 24 » Aflevering 4, opdracht 1

»

Frank
Beheerder

Aflevering 4, opdracht 1

Wat is je opgevallen in de eerste opdracht van aflevering 4?

Gewijzigd op 29 januari 2023 om 10:05 uur.

habl
2 jaar lid

Re: Aflevering 4, opdracht 1

Soy had de hele opdracht de portofoon in zijn hand om de gene in het doolhof te sturen. Hier was hij een onduidelijk (nee nee, niet daarheen), haalde ook geen geld binnen.

Sjurk
4 jaar lid

Het ontbreken van een youtube-versie van de opdracht maakt het analyseren wat lastig, maar het is redelijk gelukt.

Het plaatje van dit spel: deuren zijn oranje/grijs, knoppen rood:
Afbeelding

Daniël drukt op de 2e knop en we zien een shot waarin beide deuren rechtsonderin het doolhof open zijn. Daarna krijgen we het drone-shot waarin de deuren dicht zijn. De eerste klok die we hierna zien geeft 4:42 aan. Het eerste shot hierna waarin een tijd te zien is, het ‘we zijn hem kwijt†shot, toont een klok met 4:07. Vervolgens zien we Daniël gepakt worden bij 2:27. Tussen de verschillende shots zien we de deuren open en dicht zijn. Als de deuren elke minuut wisselen dan had Daniël allang weg kunnen zijn. Uiteindelijk is in het shot van de 2e envelop te zien dat hij er 3 in totaal heeft (zie rode arcering). Bonnen: 3
Afbeelding

De zender van Nabil werkt niet, dat kan een actie van hem zijn, maar ook van Daniël. Soy niet, want Nabil geeft zelf aan dat zijn microfoon uit was.
We zien Nabil lang knoppen lopen, dit is verdacht. Echter, wanneer hij de 2e knop druk blijkt dat er al beeld is van de eerste knop, deze heeft hij dus wel ingedrukt maar dit is niet in beeld geweest. Hij haalt 4 bonnen op met een waarde van 450,-. Bonnen: 4

Jurre begint goed, communiceert en drukt knoppen. Zijn schrikreactie bij het openen van een deur is duidelijk te zien. Hij zit echter in een hoek waar hij niet weg kan, wanneer de tegenstander komt is hij dan ook kansloos. Hij roept over de porto ‘waarom leiden jullie mij hier naartoe?†waarna we Anke zien lachen. Bonnen: 0.

Anke pakt een pakbon net nadat Nabil zegt dat er in zijn gedeelte geen pakbonnen meer zitten. Dat klopt, Anke pakt de bon namelijk in de rechtsbovenhoek van het doolhof en daar is Nabil niet geweest. Het shot hierna is aan het begin van het doolhof, ze is dus helemaal teruggelopen en is toen gepakt. Bonnen: 1

Annick pakt een verzendlabel van een krat. Ze komt uit het doolhof, gaat terug en vind 1 bon van 100 euro maar wordt daarna gepakt. Bonnen: 1

Ranomi speelt goed en onopvallend. Ze haalt 2 bonnen op en speelt 300 euro in de pot. Bonnen: 2

Ranomi komt terug en zegt dat linksboven sowieso geen geld meer is. Soy start en roept dat hij knoppen zoekt. Hierop horen we Nabil zeggen ‘probeer zoveel mogelijk links te gaan†en dat klopt: daar zit een knop. Maar het is ook verdacht want dit botst met de opmerking van Ranomi. Soy rent rond maar vindt niets meer. Bonnen: 0

Ik zie net dat moltalk aangegeven heeft dat er 15 bonnen waren en dat er 13 zijn gepakt waarvan 10 bekend. Ik kom op 11 bekend.

Gewijzigd op 29 januari 2023 om 00:50 uur.

Zooi22
8 jaar lidVerdenkt Sam

Klassieke mol-truc is zorgen dat je als 2e of 3e naar binnen gaat en gewoon een stapeltje pakbonnen laat verdwijnen. Als 1e zou te veel op kunnen vallen, ga je later zijn er al te veel bonnen weg. Helaas zit mijn mol pas later in het spel. Verdrietig

Sjurk
4 jaar lid

- De linkerkant van het doolhof is niet in beeld geweest bij Daniël, hij drukte alleen de knoppen van het midden en rechts in. Of hij links is geweest weten we niet, maar in beeld is hij niet.
- Bij Nabil zijn de linkerkant en het midden in beeld geweest, uit de opname lijkt het ook alsof hij alleen daar is geweest. De middelste camera gaat na ca. 30 seconden aan, zodra hij de camera links inschakelt zien we dat de deur naar rechts open is.
- Bij Jurre zien we links en midden, wanneer hij dit doet zien we een stukje van de klok in de controlekamer die ca. 5:30 aangeeft. Daarna is hij heel de tijd in beeld geweest.
- Bij Anke is de rechterkant niet in beeld geweest, zij is daar wel geweest.
- Annick is naar huis, dus geen analyse, maar liep in 1:30 naar het einde toe.
- Ranomi heeft de linker camera niet aangehad.
- Bij Soy zien we geen tijd in beeld, hij lijkt wel alle knoppen snel te drukken.

Wie kunnen er gemold hebben en bonnen weggegooid hebben?
- Daniël aan de linkerkant.
- Anke rechts
- Ranomi links
- Soy afhankelijk van de tijd.

Aangezien er bonnen verdwenen zijn en Jurre deze zeker niet heeft weggegooid (3e van start, 3 camera's in 30 seconden) lijkt hij echt een kandidaat te zijn. Nabil lijkt ook kandidaat maar hij kan in de 3 minuten waarin hij bezig is geweest zonder microfoon wel wat gedaan hebben. De camera stond bij hem echter wel aan.

Maaikepaaik
9 jaar lidVerdenkt Bridget

Fijn, dat overzicht, Sjurk!

Het viel mij op dat ze amper wat met de tijden van de deuren lijken te doen. Of dat is zo geëdit.
Het lijkt me toch dat je daar een patroon in wilt herkennen.

Ook houden ze elkaar niet goed op de hoogte over waar het ‘mannetje†zich bevindt. Er wordt niet strategisch gekeken welke hoek van het doolhof dan nog uitgangen biedt.

Soy is niet bepaald de aangewezen persoon voor de porto, geeft inderdaad geen duidelijke aanwijzingen, maar geen enkele medekandidaat steekt er een stokje voor.
Daniël was een beroerde verkenner.
Nabil had makkelijk de paklijsten mee naar de uitgang kunnen nemen. Ik dacht te horen dat hij eerst 350 zei en daarna pas 450. Maar dat moet ik even terugluisteren.
Jurre die de schuld weer op anderen schuift… mag toch hopen dat hij in het dagelijks leven iets anders te werk gaat Knipoog
Ranomi was naar mijn mening vooral aan het observeren.

moonspellen
10 jaar lidVerdenkt Sophie

Wat mij opviel was dat Anke die werd gepakt door het mannetje, echt in de armen werd gesloten, wat het betekend weet ik niet maar vond het vreemd, en soms leek het ook wel of wij een glimp van het mannetje konden opvangen. Of was het gewoon Rik die daar liep hij had een zwarte jas aan op het einde.Al leek mij de man wat breeder

Citaat van Frank:
Wat is je opgevallen in de eerste opdracht van aflevering 4?

chihiro
8 jaar lidVerdenkt Bridget

Ze zien duidelijk het mannetje op de kaart en niemand waarschuwt elkaar als ze op het punt staan af te gaan. Ofja tenzij ze al aan het vluchten zijn, want dan hebben ze hem al zelf gespot. Dat is echt de taak van diegene aan de andere kant.

Sjurk
4 jaar lid

Ik probeer de pogingen van iets meer detail te voorzien.

Jurre
Jurre start met 6 minuten. Nadat hij 2 knoppen heeft gedrukt zien we het volgende shot:
Afbeelding

Dit shot is om 2 redenen belangrijk:
- Onderin zien we de klok van de deelname, die staat hier op 5:42 en springt naar 5:41. Dat verspringen maakt dat het om 2 en 1 gaat.
- Linksbovenin zien we de teller van deur 2, die geeft nog 16 seconden aan.

Nadat Jurre de knoppen heeft gedrukt komt hij bij een dichte deur. We zien de teller van deur 2 aftellen van 7 naar 0 en de deur die hij moet hebben om er uit te kunnen gaat vervolgens open.

Maar hier is iets vreemds aan de hand: de teller is rood bij het aftellen van 7 naar 0, bij de 16 in het eerdere shot was deze nog groen. De tellers van deur 1 en 2 lopen 10 seconden uit elkaar (2 loopt 10 seconden 'achter') zien we in meerdere shots. Welke teller is voor Jurre?

Zodra de eerste knop + beeld van Jurre komt is de deur open. Bij de 2e knop is de deur dicht, zie onderstaande plaatje:
Afbeelding

Logica is rood=dicht, groen=open. Bij het screenshot hierboven zien we dat de deur dicht is terwijl de teller groen is. De deur die Jurre moet hebben is dus niet deur 2 maar ook niet deur 1, deze teller loopt 10 seconden voor en zit dus bij de 5 à 6 seconden in het groen.

Wat we wel zien is onderstaande beeld:
Afbeelding

De teller van deur 1 staat op 32, omdat we weten dat de teller van deur 2 op 16 stond bij het eerste screenshot kunnen we nagaan dat het 34 seconden later is op het moment van dit screenshot (deur 2 staat nu op 42, 18 + 16 = 34 seconden).

Dit wetende schat ik in dat Jurre niet heeft gemold in het spel, want:
- Hij heeft nog geen 20 seconden nodig om de eerste twee knoppen te drukken.
- Bij 5:42 stond de teller van deur 2 op 16, De berekende 34 seconden later zien we bovenstaande screenshot. De teller van het spel staat dan logischerwijs op 5:08.
- We weten dus dat Jurre best lang heeft moeten wachten (noot 1) en hij is hierbij heel de tijd in beeld van de andere kandidaten. Hij kon nergens anders heen om uit het blikveld van de deelnemers te gaan.
- Hij werd gepakt bij 4:17 en de klok was al bij 4:22 in beeld. Dit is 46 seconden tussen het laatste screenshot en gepakt worden. De aansluitende shots van zijn 'vlucht' zijn zo'n 20 seconden. Dat geeft hem maximaal 26 seconden om toch - buiten beeld en uitzending - voorbij het mannetje te sprinten, buiten beeld meerdere bonnen weg te gooien en dan weer terug te komen om gepakt te worden. Dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, zeker vanwege zijn wachttijd.

Noot 1
De deur waar Jurre op moet wachten ging tussen het drukken van de knoppen dicht, stel dat dit al na 5 seconden in het spel was: dan zou de deur rond 4:55 weer open gaan. Trek daar de 'zichtbare' vlucht vanaf van 20 seconden en je komt op 4:35. Als hij dan gepakt wordt om 4:22 dan heeft hij nooit tijd om iets uit te halen.

Gewijzigd op 30 januari 2023 om 08:47 uur.

MS
10 jaar lid

Als mol zijnde wil je niet in het hoekje gestopt worden om als laatste naar binnen te gaan.

De vrijwel enige tacktiek voor de kandidaten is om alle bonnen bij de ingang terug te verzamelen. Een kandidaat die veel bij het scherm heeft gestaan en een goed beeld heeft gekregen van de route van het doolhof kan dan voor het binnenhalen gaan.

Als mol is het daarnaast erg interesant om terug te komen of te ontsnappen met geen of weinig geld.

Doordat je niet gepakt bent blijf je in het spel en mag je je blijven bemoeien met de portofoon en het spel.

Aabee
4 jaar lidVerdenkt Maaike

Citaat van MS:
Een kandidaat die veel bij het scherm heeft gestaan en een goed beeld heeft gekregen van de route van hetdoolhof kan dan voor het binnenhalen gaan.

Een mol is voorbereid. Weliswaar twee weken, maar toch. Die weet al hoe hij het beste kan lopen. De mol zit zeker bij de eerste kandidaten die heet doolhof in gaan.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.