Forum
Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 24 » Aflevering 5, opdracht 2
Re: Aflevering 5, opdracht 2
Soy neemt de avond ervoor Jurre in vertrouwen. Ik dacht al: die Jurre draait morgen de hele boel om, vertrouwt ineens Soy niet meer. Et voila, meneer de Mol kiest voor de joker. Overduidelijk!
Ook nog eventjes een morse vertaalfoutje bij Ranomi erin gooien en klaar, het werk van de Mol zit erop.
Ergens gelezen dat Nabil de enige is die met 2 personen in de auto zit. Dus even teruggeluisterd naar de 3e opdracht waar “Ik wil dat mijn zusje EN BROERTJE ELKAAR IN de entree van het hotel kunnen aankijken†op de spiegel stond.
Bij de 3e opdracht beginnen Soy en Nabil met voorlezen, Nabil lijkt er een beetje moeite mee te hebben, het gaat Soy goed af. Tot het stukje in hoofdletters komt, dat leest Nabil harder en wat langgerekt, alsof hij blij is dat een stukje in spiegelschrift lezen goed gaat. Na het woordje IN stopt Nabil met praten, Anke merkt het en neemt het voorlezen over. Nabil leest dus alleen ‘en broertje elkaar inâ€. Bedoelt hij dat Nabil en broertje elkaar in de auto kunnen aankijken? Alweer toeval? Ik denk natuurlijk van niet
Ook had ik ergens gelezen dat Nabil erg naar andere kandidaten keek, dus daar let ik nu ook op. Ik vond opvallen bij het verhaal van Rik over het verdelen van het geld, maar dan als spiegelen van Soy. Soy blaast even uit, Nabil blaast uit. Ze knikken allebei, het lijkt of Nabil begint, maar ik denk dat dat niet in beeld is dat Soy begint. Bij het woord 1 joker geeft Soy en klein knikje en Nabil spiegelt weer (amper in beeld). Ik had op mijn briefje geschreven ‘waarom?â€, want ik wist nog niet dat het een onderdeel van een spiegelopdracht was.
Gewijzigd op 6 februari 2023 om 02:26 uur.
Deze opdracht is veelal een voorvloeisel van de opdracht onderhandeltafel en de kerkgangers.
Ik moet zeggen dat ik toch wel een klein beetje teleurgesteld ben in hoe deze opdracht ging.
Dit spookhuis was z'n vette setting, maar ow zo jammer dat het uiteindelijk een soort van pre show is. Had de kandidaten hier sowiso gewoon geld laten verdienen / vinden met als bonus de locatie van de geld koffers. Het huis was er groot genoeg voor om een vette escaperoom setting te bouwen.
Kleine recap.
In de vorige aflevering komen alle kandidaten samen. Een voor een worden ze door Rick verteld dat ze persoonlijk hun scherm gaan zien. Daarna begint het onderhandelspel aan de onderhandeltafel.
We mogen hier de aanname doen dat de mol door Rick verteld wordt wie de test het slechtste en het een na slechtste heeft gemaakt. Deze kennis is namelijk voor de mol essentieel.
De mol wil dus een laag bedrag krijgen. Dit maakt de kans groter dat de persoon die naar huis moet een hoger bedrag heeft.
Anke valt wat mij betreft hierdoor compleet af als mol. De mol zou nooit de kandidaat naar huis laten gaan met € 0,-. Daarnaast is het voor de mol ook totaal niet interesant om iemand de kennis van het rode scherm te geven en daarmee informatie te hebben verkregen in het spel te houden.
Wat Ranomi doet bij de onderhandeltafel is zowel kandidaat als mol slim. Door als mol een greep naar een laag bedrag € 500,- te doen zorgt ze er stiekem voor dat dit best wel eens haar koffertje kan worden. Hiermee zorgt ze ervoor dat ze bij de onderste groep zit. De kans dat de persoon die de test het slechtste heeft gemaakt bij de 3 hoogste bedragen zit en vervolgens de een na slechtste kandidaat het € 0,- bedrag krijgt is super klein. Als kandidaat geeft dit veel informatie door de reactie van de rest van de groep.
Gekeken naar de bedragen op tafel was de kans dat er minimaal € 750,- uit de pot ging behoorlijk hoog. Als je zoals Ranomi de € 500,- pakt.
Afijn Nabil en Soy moeten de bedragen verdelen in de envelop. Tja wie kan je vertrouwen, wie niet, wie kiest op het uiteindelijke moment toch voor jokers. Dit is een grote mind twist show en is een 50% gok tussen joker en geld.
Waarom ik zo teleurgesteld ben in deze opdracht is de eenvoudigheid van de escaperoom/spookhuis. De opdracht MOET gehaald worden. Middels het spiegel en de stem door het huis kunnen er hints gegeven worden totdat ze vinden wat er gevonden moet worden. Het is namelijk ondenkbaar dat 50% van de inhoud van de pot die eerder is ingezet niet "teruggevonden wordt".
In huis blijven is voor de mol niet interesant, dat deel MOET gehaald worden. Buiten wordt er daadwerkelijk voor iets gespeeld. Als daar namelijk het verkeerde woord gepuzzeld wordt mag deze persoon niet meespelen met het enveloppen spel.
Als mol zijnde zou ik graag naar buiten gaan.
Daniel valt wat mij betreft als mol af. De mol weet ondertussen 100% zeker in welke van zijn enveloppen het geld zit. Z'n groot bedrag even in de pot spelen als mol lijkt mij niet.
In moltalk werd ook gesteld dat de mol volop zou helpen, want anders komen ze niet in de kerk met het koffertjes spel. Wat inderdaad de vraag opwerpt, stel dat ze de code niet kraken en niet naar de kerk gaan? Al het geld weg? Hoewel Daniel binnen wil blijven, lijkt hij essentieel ook het 1e kistje open te krijgen en de morse code te ontcijferen. Eerlijk gezegd heb ik behoorlijke twijfels of men zonder hem zo ver zou zijn gekomen. De opdrachten binnen waren niet bepaald moeilijk. Stuurt Soy Daniel bewust daarvoor naar buiten? Lijkt me ook wat ver gezocht.
Ranomi weer opvallend passief en uitgerekend degene die niet het juiste code woord krijgt.
Citaat van Paatchoo:
De opdracht in het spookhuis wat mij betreft, ik vind persoonlijk dat er nog een opdracht 3 moet zijn voor het kisten spel.
Edit: ik heb nu een opdracht 3 topic zelf aangemaakt.Leuke opdracht, de opdracht binnenin was een “eitje†omdat het van belang was dat er onthuld zou worden waar het speelgeld zich zou bevinden. En die opdracht is ook fluitend gelukt.
Dan blijft er over, de drie kandidaten die morse codes moesten vertalen. 5 codes waren er goed en 1 code was op onverklaarbare wijze vertaald in een karaktereigenschap “kleinâ€. Dit betekende dat Ranomi niet mee kon doen met de kisten en er direct €1000 minimaal en de rest uit het spel ging. Ik zou het van de mol vrij dapper vinden als je zo open en bloot durft te mollen, in dit geval Jurre en Daniël omdat er in ieder geval 1 iemand (Ranomi) controleert of de lichtflitsen lang/kort zijn.
Hangt een beetje van de montage af, maar volgens mij geeft Daniel bij de school als laatste letter door 'kort, nee lang, sorry, enter' door aan Jurre. Dan eindigt dus de laatste letter op een 'lang'. Dan kan de laatste letter dus nooit een n zijn ( n= - . ). Aangezien Jurre opschrijft, is hij dus volgens mij aan het mollen. Ranomi doet de 'coordinatie' dus staat niet over zijn schouder mee te lezen. Koud kunstje voor Jurre om in plaats van de codes die Daniel doorgeeft gewoon de codes voor KLEIN op te schrijven, aangezien hij het morse-alfabet voor zich heeft liggen... Vakkundig Ranomi door Jurre uitgeschakeld voor de kistjesronde. 2500 euro weg...
Omdat Rik zegt ‘kijk jezelf diep in de ogenâ€, heb ik geprobeerd de portretten van dichtbij te bekijken. Alleen die van Soy en Daniël kun je een beetje op inzoomen. Ik denk letterlijk ‘poppetjes in de ogen†te zien. Maar kom er helaas niet achter wie.
Tot zover deze net-niet-nuttige bijdrage ter inspiratie
Goed idee Maaikepaaik!
Ik verdenk Soy en Nabil. Allebei binnen, allebei even alleen om aan de morse te foefelen.
Ik vind het idee spookhuis escaperoom zonder tijd erg leuk. Wat ik jammer vond wat dat er wederom uit de pot gespeeld werd. Ook al kon er ook verdubbeld worden. Dat is wel gemakkelijk voor de Mol.
1. Kistje op de tafel.
Nabil en Soy naar kamer 18:
2. Soy - 'ik ben' - bankier - Bank - eigenschap: Eerlijk?
3. Nabil - Transport Company - Auto - eigenschap: eerlijk?
Nabil alleen, porto hapert als Anke en Soy naar kamer 11: [Nabil alleen & porto hapert]
4. Anke - conductrice - Treinstation - eigenschap: slinks [laatste gevonden eigenschap]
5. Jurre - Milner Wine - Wijnhuis - eigenschap: slim.
Soy alleen als Nabil en Anke naar kamer 15 (// Buitenteam vindt pub van Jurre):
6. Ranomi - School - eigenschap: klein (fout)
7. Daniël - priester - Kerk - eigenschap: sluw.
Het ophalen van alle schilderijen door het binnenteam.
De werkelijke volgorde buiten is Soy, Nabil, Jurre, Ranomi / Daniel en als laatste pas Anke.
Aangezien we de volgorde van oplossen niet helemaal weten, weet je niet wie er binnen gerommeld heeft.
En het kan ook met het ophalen van de schilderijen, ondanks dat ze dat gezamenlijk doen.
Ranomi hing in kamer 15, de laatste kamer.
Gewijzigd op 6 februari 2023 om 21:53 uur.
Citaat van Maaikepaaik:
Omdat Rik zegt ‘kijk jezelf diep in de ogenâ€, heb ik geprobeerd de portretten van dichtbij te bekijken. Alleen die van Soy en Daniël kun je een beetje op inzoomen. Ik denk letterlijk ‘poppetjes in de ogen†te zien. Maar kom er helaas niet achter wie.
Dat lijkt het meest op een silhouet van Jurre, toch? In Daniëlâ€s oog. Of ziet iemand een andere deelnemer erin? Soyâ€s oog poppetje is te wazig
Citaat van chihiro:
Goed idee Maaikepaaik!Ik verdenk Soy en Nabil. Allebei binnen, allebei even alleen om aan de morse te foefelen.
Ik vind het idee spookhuis escaperoom zonder tijd erg leuk. Wat ik jammer vond wat dat er wederom uit de pot gespeeld werd. Ook al kon er ook verdubbeld worden. Dat is wel gemakkelijk voor de Mol.1. Kistje op de tafel.
Nabil en Soy naar kamer 18:
2. Soy - 'ik ben' - bankier - Bank - eigenschap: Eerlijk?
3. Nabil - Transport Company - Auto - eigenschap: eerlijk?
Nabil alleen, porto hapert als Anke en Soy naar kamer 11: [Nabil alleen & porto hapert]
4. Anke - conductrice - Treinstation - eigenschap: slinks [laatste gevonden eigenschap]
5. Jurre - Milner Wine - Wijnhuis - eigenschap: slim.
Soy alleen als Nabil en Anke naar kamer 15 (// Buitenteam vindt pub van Jurre):
6. Ranomi - School - eigenschap: klein (fout)
7. Daniël - priester - Kerk - eigenschap: sluw.
Het ophalen van alle schilderijen door het binnenteam.De werkelijke volgorde buiten is Soy, Nabil, Jurre, Ranomi / Daniel en als laatste pas Anke.
Aangezien we de volgorde van oplossen niet helemaal weten, weet je niet wie er binnen gerommeld heeft.
En het kan ook met het ophalen van de schilderijen, ondanks dat ze dat gezamenlijk doen.
Ranomi hing in kamer 15, de laatste kamer.
Mooi werk!
Gokje: als Jurre de mol is, dan is de kans dat hij molde naast zijn naam kleiner, toch? Dus Jurre is Slim, dan Daniël is Sluw, en daarna zodat Ranomi denkt aan Daniël is Ranomi niet Klein.
Als Daniël heeft gerommeld, misschien anders om.
Citaat van Maaikepaaik:
Froukje en Anke lijken ook in hun kandidaten fotoâ€s poppetjes in hun ogen te hebben. Ranomi een zonsopgang of zonsondergang.
Reactie toevoegen
Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.