De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 24 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 9:  Ontcijferen
  • Aflevering 8:  Zinvol
  • Aflevering 7:  Vooruitblik
  • Aflevering 6:  Afvragen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 23 » Aflevering 5, opdracht 2

« »

Linda78
10 jaar lidVerdenkt Kees

Re: Aflevering 5, opdracht 2

Het puntje in de klok is van de wijzers, als je die weggaat staan er 2 streepjes: M

Gringa
9 jaar lidVerdenkt Anna

Citaat van chihiro:
Citaat van chihiro:
Goed idee Maaikepaaik!

[Knip]

De werkelijke volgorde buiten is Soy, Nabil, Jurre, Ranomi / Daniel en als laatste pas Anke.
Aangezien we de volgorde van oplossen niet helemaal weten, weet je niet wie er binnen gerommeld heeft.
En het kan ook met het ophalen van de schilderijen, ondanks dat ze dat gezamenlijk doen.
Ranomi hing in kamer 15, de laatste kamer.

EDIT:
Op het andere forum staat een foto van Jurre die 'klein' aan het schrijven is, 'sluw' staat daar al boven. Om 43.12. Nieuwe volgende is Soy, Nabil, Jurre, Daniel, Ranomi en als laatste pas Anke.

Ik denk dat de Mol buiten was, omdat je binnen nauwelijks kan weten waar precies de buitengroep is.

Citaat van Gringa:
Dank je wel voor het volgorde van binnen en buiten uitzoeken, Chihiro. Kan iemand hier iets mee?

Ja. Roze is de achtergrond van Daniël en roze draad door de afleveringen heen.
Zie post 194 op https://www.wieisdemol.com/forum/2023/?topic=72617.180

Ja, Daniël heeft zeker iets buiten het programma met de kleur roze, maar de twee portretten waar ik nog niet zeker ben zijn van Anke en Jurre. Een van de twee heeft “Nabil en Soy” en de andere “de roze” aan de achterkant van haar/ zijn portret. In Altaar ego, 5.1, Marly is zeer roze gekleed en er staat op de papier in de witte kerk dat ze geel en wit (zoals Jurre) draagt. Katie is een zeer roze vrouw…ik vermoed dat Jurre “de roze” achter zijn beeld heeft staan omdat allÃs daarna wijst, maar er is natuurlijk nog een piep kleine kans dat dit Anke is.

Gringa
9 jaar lidVerdenkt Anna

Citaat van Maggie:
Ik heb een stukje morsecode gevonden, kan iemand daar wat mee?

Afbeelding

Als je de twee klokken neemt, dan zou die puntjes en lijnen “ik” kunnen maken, de “i” boven en de “k” eronder. Opdracht 1.2 heette de “Gulden middenweg” (gulden midden = weg) en de midden die weg is tussen “i” en “k” is de “J”.

Gringa
9 jaar lidVerdenkt Anna

Citaat van MS:
Deze opdracht is veelal een voorvloeisel van de opdracht onderhandeltafel en de kerkgangers.

Ik moet zeggen dat ik toch wel een klein beetje teleurgesteld ben in hoe deze opdracht ging.

Dit spookhuis was z'n vette setting, maar ow zo jammer dat het uiteindelijk een soort van pre show is. Had de kandidaten hier sowiso gewoon geld laten verdienen / vinden met als bonus de locatie van de geld koffers. Het huis was er groot genoeg voor om een vette escaperoom setting te bouwen.

Kleine recap.
In de vorige aflevering komen alle kandidaten samen. Een voor een worden ze door Rick verteld dat ze persoonlijk hun scherm gaan zien. Daarna begint het onderhandelspel aan de onderhandeltafel.

We mogen hier de aanname doen dat de mol door Rick verteld wordt wie de test het slechtste en het een na slechtste heeft gemaakt. Deze kennis is namelijk voor de mol essentieel.

De mol wil dus een laag bedrag krijgen. Dit maakt de kans groter dat de persoon die naar huis moet een hoger bedrag heeft.

Anke valt wat mij betreft hierdoor compleet af als mol. De mol zou nooit de kandidaat naar huis laten gaan met € 0,-. Daarnaast is het voor de mol ook totaal niet interesant om iemand de kennis van het rode scherm te geven en daarmee informatie te hebben verkregen in het spel te houden.

Wat Ranomi doet bij de onderhandeltafel is zowel kandidaat als mol slim. Door als mol een greep naar een laag bedrag € 500,- te doen zorgt ze er stiekem voor dat dit best wel eens haar koffertje kan worden. Hiermee zorgt ze ervoor dat ze bij de onderste groep zit. De kans dat de persoon die de test het slechtste heeft gemaakt bij de 3 hoogste bedragen zit en vervolgens de een na slechtste kandidaat het € 0,- bedrag krijgt is super klein. Als kandidaat geeft dit veel informatie door de reactie van de rest van de groep.

Gekeken naar de bedragen op tafel was de kans dat er minimaal € 750,- uit de pot ging behoorlijk hoog. Als je zoals Ranomi de € 500,- pakt.

Afijn Nabil en Soy moeten de bedragen verdelen in de envelop. Tja wie kan je vertrouwen, wie niet, wie kiest op het uiteindelijke moment toch voor jokers. Dit is een grote mind twist show en is een 50% gok tussen joker en geld.

Waarom ik zo teleurgesteld ben in deze opdracht is de eenvoudigheid van de escaperoom/spookhuis. De opdracht MOET gehaald worden. Middels het spiegel en de stem door het huis kunnen er hints gegeven worden totdat ze vinden wat er gevonden moet worden. Het is namelijk ondenkbaar dat 50% van de inhoud van de pot die eerder is ingezet niet "teruggevonden wordt".

In huis blijven is voor de mol niet interesant, dat deel MOET gehaald worden. Buiten wordt er daadwerkelijk voor iets gespeeld. Als daar namelijk het verkeerde woord gepuzzeld wordt mag deze persoon niet meespelen met het enveloppen spel.

Als mol zijnde zou ik graag naar buiten gaan.

Daniel valt wat mij betreft als mol af. De mol weet ondertussen 100% zeker in welke van zijn enveloppen het geld zit. Z'n groot bedrag even in de pot spelen als mol lijkt mij niet.

Jou post bleef in mijn hoofd, MS.

Meest optimaal voor een mol is een laag bedrag dat niet nul euro is, daar ben ik eens. Plus die hoogste koffers lijken Soy en Nabil volledig buiten spel te plaatsen: welk voordeel heeft en mol is deze positie? Het eind positie hier is een andere kandidaat voor alle andere deelnemers in de roze kerk overtuigen geld te verspillen. Weinig invloed, missed opportunity te mollen in Altaar ego, en niet de allerbeste kansen in de roze kerk. Nabil en Soy zijn geen mol.

Daniël heeft een hoge koffer, maar deed wel mee aan Altaar ego. Echter, het is niet te zien hoe hij probeerde die hoogste twee koffers te vermijden. Plus hij kiest idd weer een zeer hoog bedrag (3.1 quads) en nu in de roze kerk. Hij zat 3.2 buiten invloed in het vliegtuig. Ranomi…speeltechnisch zeer sterk met methoden om de mol te ontmaskeren.

Zoals je zei, Anke gaaf Annick de €0 koffer, wat niet mols is. Ze leek met Ranomi geen invloed in 3.3 (schip) te hebben en verdient goed in 5.1. In deze opdracht wil ze binnen zijn, en we zien haar alleen met de code voor de jurk als Nabil en Soy weg zijn. Echter, hoeveel tijd heeft ze dan te mollen zonder dat die twee dat door hebben? Het enige rare is dat haar code (slinks) wordt als laatste ontdekt (zie Chihiroâ€s post) omdat ze ging met Jurre in dezelfde kamer. Echter Ankeâ€s woord klopt en die van Ranomi niet.

Jurre kreeg een laag bedrag met de koffers, wat vergroot de kansen op geldverspilling (niet geluk-t). Ging slecht te werk in 5.1, en nu eisde hij dit plek buiten. Mee eens: de beste mol kansen lijken hier te zijn omdat je kunt twisten over licht flitsen of verkeerd iets opschrijven. Als zogenaamde kandidaat gunt hij Anke een joker in de kerk?? Hij verspilt geld uit de pot en verkeint zijn kansen op de test. Tot/met aflevering 5 is hij op Anke na de minste verdachte deelnemer tijdens de test.

Moggemol
12 jaar lidVerdenkt

Je kan van mening verschillen hoe in aflevering 4 de koffers verdeeld zijn. De mol zal echter niet zelf bij die hoge bedragen willen zitten omdat die dan opdracht 5.1 mist. Dan nu 5.2, ik ben er niet zeker van dat de mol buiten wil zitten. Die zitten vooral bij elkaar om de eigenschappen te decoderen. Wat nou als bijvoorbeeld Anke, die toch even alleen was, een verkeerde kamer uitkoos met daarin een verkeerd portret van Ranomi? Ik denk dat er meer portretten in meerdere kamers waren namelijk. Verkeerd portret betekent verkeerde gebouw en dus verkeerde eigenschap. Of dat een van de drie binnenblijvers ergens een verkeerd lichtknopje aanzet, nogmaal dus dat verkeerde gebouw en dus verkeerde eigenschap. Dit laatste is aannemelijker. Als je goed naar het portret van Ranomi kijkt, zie je dat ze een schaar vast houdt terwijl naast haar een hoofd met dichte ogen bij een tafel zit. Zou ze bij een wetenschappelijk of medisch gebouw zitten in plaats van de school? En dat hoofd overigens lijkt een beetje op dat van Ranomi, zouden dit de portretten zijn die de titel in de aflevering is?
Verder denk ik bij de envelop kiezen in de Roze Kerk niet dat de mol van tevoren is gebrieft. Waarom niet? Soy en Nabil moesten de enveloppen dichtplakken, de productie kan dan echt niet stiekem de enveloppen nog eens openmaken. Je kunt dus Daniel nog niet afschrijven.

Gewijzigd op 10 februari 2023 om 16:21 uur.

Moggemol
12 jaar lidVerdenkt

Citaat van Sjurk:
De morse-code voor Ranomi is LKLKLKKKKKLK, oftewel -.-.-.....-. . Met deze code zijn 1434 lettercombinaties mogelijk. Logische woorden (dus 1 woord voor de hele code) hiervan zijn er maar twee:

KLEF
KLEIN

Klein was fout, dus moet het haast we 'klef' zijn. In LK-code is klef (met puntjes voor de ruimte tussen letters):
LKL . KLKK . K . KKLK

Klein is:
LKL . KLKK . K . KK . LK

Er is dus ÃÃn pauze tussen de letters weggevallen. Molactie? Dat kan zeker, maar het kan ook een foutje zijn.

En voor wie er behoefte aan heeft... alle combinaties in een plaatje Knipoog:
Afbeelding

Interessant wat je gevonden hebt. Maar hoe zeker ben je van de combinaties kort-lang? Omdat de 3 anderen (niet Nabil en Soy) een soort synoniem woord hadden, die woorden slim, slinks en sluw beginnen allemaal met SL. Ik zou verwachten dat die van Ranomi ook met SL of in ieder geval met een S zou beginnen, maar als productie zou ik haar het woord "vlug" geven, ook een synoniem van de andere woorden en ook verwijzend naar de zwemsport. Of met een S, spits, ook synoniem met een verwijzing van aan kop gaan in de wedstrijd. Alleen KIEN kan nog lijken op jouw code, maar dan moet KLKK (de L) weg. Of kan het zijn dat ze in het hotel de verkeerde lichtknop hebben omgezet?

Gewijzigd op 10 februari 2023 om 17:34 uur.

Moggemol
12 jaar lidVerdenkt

Citaat van Paatchoo:
De opdracht in het spookhuis wat mij betreft, ik vind persoonlijk dat er nog een opdracht 3 moet zijn voor het kisten spel.
Edit: ik heb nu een opdracht 3 topic zelf aangemaakt.

Leuke opdracht, de opdracht binnenin was een “eitje” omdat het van belang was dat er onthuld zou worden waar het speelgeld zich zou bevinden. En die opdracht is ook fluitend gelukt.

Ik ben het niet met je eens dat dit fluitend gelukt is. Ze namen de schilderijen gewoon zo mee. Het is dat Soy stomtoevallig naar de achterkant keek en een woord ontdekte. Dat was essentieel, dus ook verdacht dat hij het "ontdekte", hoewel ik Soy niet verdenk kan ik ook hem helaas niet uitsluiten als mol.

Ronaldanius
2 jaar lid

Wanneer Nabil het schilderij met 'de roze' van de grond pakt is te zien dat dit het schilderij van Jurre is.
Afbeelding

mmhmjanssen
12 jaar lidVerdenkt

Citaat van Moggemol:
Citaat van Sjurk:
De morse-code voor Ranomi is LKLKLKKKKKLK, oftewel -.-.-.....-. . Met deze code zijn 1434 lettercombinaties mogelijk. Logische woorden (dus 1 woord voor de hele code) hiervan zijn er maar twee:

KLEF
KLEIN

Klein was fout, dus moet het haast we 'klef' zijn. In LK-code is klef (met puntjes voor de ruimte tussen letters):
LKL . KLKK . K . KKLK

Klein is:
LKL . KLKK . K . KK . LK

Er is dus ÃÃn pauze tussen de letters weggevallen. Molactie? Dat kan zeker, maar het kan ook een foutje zijn.

En voor wie er behoefte aan heeft... alle combinaties in een plaatje Knipoog:
Afbeelding

Interessant wat je gevonden hebt. Maar hoe zeker ben je van de combinaties kort-lang? Omdat de 3 anderen (niet Nabil en Soy) een soort synoniem woord hadden, die woorden slim, slinks en sluw beginnen allemaal met SL. Ik zou verwachten dat die van Ranomi ook met SL of in ieder geval met een S zou beginnen, maar als productie zou ik haar het woord "vlug" geven, ook een synoniem van de andere woorden en ook verwijzend naar de zwemsport. Of met een S, spits, ook synoniem met een verwijzing van aan kop gaan in de wedstrijd. Alleen KIEN kan nog lijken op jouw code, maar dan moet KLKK (de L) weg. Of kan het zijn dat ze in het hotel de verkeerde lichtknop hebben omgezet?

De code was repeterend. Als je de code van LINK neemt en je voegt voor de I ÃÃn enkele punt toe ( E ) dan krijg je LEINKLEINKLEINK etc. Dus KLEIN als je de woordgrens verkeerd inschat.
De code moest een eigenschap zijn. Met SLUW, SLIM en SLINKS is LINK het meest voor de hand liggend.

Gewijzigd op 10 februari 2023 om 21:14 uur.

Gringa
9 jaar lidVerdenkt Anna

Citaat van Moggemol:
Je kan van mening verschillen hoe in aflevering 4 de koffers verdeeld zijn. De mol zal echter niet zelf bij die hoge bedragen willen zitten omdat die dan opdracht 5.1 mist. Dan nu 5.2, ik ben er niet zeker van dat de mol buiten wil zitten. Die zitten vooral bij elkaar om de eigenschappen te decoderen. Wat nou als bijvoorbeeld Anke, die toch even alleen was, een verkeerde kamer uitkoos met daarin een verkeerd portret van Ranomi? Ik denk dat er meer portretten in meerdere kamers waren namelijk. Verkeerd portret betekent verkeerde gebouw en dus verkeerde eigenschap. Of dat een van de drie binnenblijvers ergens een verkeerd lichtknopje aanzet, nogmaal dus dat verkeerde gebouw en dus verkeerde eigenschap. Dit laatste is aannemelijker. Als je goed naar het portret van Ranomi kijkt, zie je dat ze een schaar vast houdt terwijl naast haar een hoofd met dichte ogen bij een tafel zit. Zou ze bij een wetenschappelijk of medisch gebouw zitten in plaats van de school? En dat hoofd overigens lijkt een beetje op dat van Ranomi, zouden dit de portretten zijn die de titel in de aflevering is?
Verder denk ik bij de envelop kiezen in de Roze Kerk niet dat de mol van tevoren is gebrieft. Waarom niet? Soy en Nabil moesten de enveloppen dichtplakken, de productie kan dan echt niet stiekem de enveloppen nog eens openmaken. Je kunt dus Daniel nog niet afschrijven.

Er zijn 3 kamers met elk 2 schakelaars—ik denk dat als de mol binnen was, je kunt niet mollen door portretten te wisselen, omdat je moet dan Ãn 2 portretten ergens anders brengen en de kamer clue ook veranderen zodat je naar een andere kamer moest gaan. De schakelaars zijn dan altijd aan de juiste gebouw verbonden, dus een binnen mol moet naar een controle kamer of zoiets, om de woorden te veranderen die geraden moesten worden.

Ranomi was buitenspel gezet en 2 uit de drie in het spel verloren geld. Ik geloof dat se mol op de hoogte was waar de jokers en het geld te vinden waren. Soy ging als eerste zitten en het waren allemaal S woorden. Zoiets.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.