De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 24 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 6:  Afvragen
  • Aflevering 5:  Terugkeer
  • Aflevering 4:  Revanche
  • Aflevering 3:  Een handje helpen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 23 » Aflevering 7, opdracht 1

»

Frank
Beheerder

Aflevering 7, opdracht 1

Wat is je opgevallen in de eerste opdracht van aflevering 7?

Sjurk
3 jaar lid

Re: Aflevering 7, opdracht 1

Uit deze opdracht is niet heel veel te halen. Behalve de volgorde, de Mol wil kunnen beslissen en dus nooit als eerste starten. De startvolgorde is:
1. Ranomi
2. Soy
3. Jurre
4. Daniël
5. Anke

De landingsvolgorde is:
1. Soy
2. Ranomi
3. Jurre
4. Daniël
5. Anke

Soy geeft in de lucht al aan voor jokers te gaan, dat hij en Ranomi hier landen is niet gek: dat doet elke kandidaat.
Jurre valt overal een beetje tussen. Voor één joker te gaan is meest aantrekkelijke optie die nog resteert voor een kandidaat, maar voorkomt ook dat er maximaal gescoord kan worden.
Daniël doet daar nog een schepje bovenop door voor vak 1 te gaan, daarmee kan er nooit meer dan 1000 verdient worden omdat vak 2 niet vol komt.

Meest verdacht: Daniël, daarna Jurre.
Niet verdacht: Soy en Ranomi.

Gewijzigd op 18 februari 2023 om 23:04 uur.

Paatchoo
9 jaar lid

Deze opdracht is eigenlijk best goed gegaan, want niemand heeft geland in een vak waar al iemand geland was. Dat de uitkomst niet maximaal is wat betreft het geld dat kun je op twee manieren bekijken.

Daniel kiest ervoor om te landen in €1000 want dan heb je in ieder geval €1000. Zegt hij. Doordat hij als vierde landt betekent dat wel dat de €2000 niet meer verdiend wordt. Want dan moesten er twee mensen landen in het vak van €2000.

Zou een mol dit uitleggen met er wordt €1000 minder verdiend dan zou kunnen? Los van dat Daniël wéér (als enige) geld verdiend voor de pot dus dat zou niet mol-waardig zijn tenzij hij bang zou zijn dat het opvalt dat hij iemand onschadelijk zou maken in een joker vak.

judt
9 jaar lidVerdenkt Rosario

Jurre had in vak 2 moeten landen. Jurre nam het enige vak dat niet gekozen moest worden volgens het (voor de pot enorm goede) plan van Daniël. Ik snap werkelijk niet hoe Daniël hier verdacht is.

Sjurk
3 jaar lid

Citaat van Paatchoo:

Zou een mol dit uitleggen met er wordt €1000 minder verdiend dan zou kunnen?

Daniël heeft 5 keuzes:
Vak 1: 1000,- verdienen, 2000,- uitsluiten
Vak 2: waarschijnlijk 2000,- verdienen
Vak 3: Jurre boos, verdacht want waarom niet op geld geland?
Vak 4: Ranomi boos, verdacht want waarom niet op geld geland?
Vak 5: Soy boos, verdacht want waarom niet op geld geland?

De vakken 3, 4 en 5 zijn echt no-go want waarom zou je dat in hemelsnaam doen als over de radio ook al is geroepen dat ze jokers kunnen delen? Dan blijven 1 en 2 over en is 1 goed voor het minste geld in de pot.

Follow the money is echt verleden tijd, al een paar seizoenen, voor Merel was het "haal zoveel mogelijk uit de pot", sinds Merel is het "zorg dat er zo min mogelijk de pot in gaat". Ik zie het zo:
- Soy in de lucht, max. te verdienen: 3000. Max. na landen: 3000.
- Ranomi in de lucht, max. te verdienen: 3000. Max. na landen: 3000.
- Jurre in de lucht, max. te verdienen: 3000. Max. na landen: 2000.
- Daniël in de lucht, max. te verdienen: 2000. Max. na landen: 1000.
- Anke in de lucht, max. te verdienen: 1000. Max. na landen: 1000.

Jurre en Daniël halen in dit spel effectief het meeste uit de pot (1000) en zijn daarmee het meest verdacht. De rest beperkt het maximaal (nog) te verdienen bedrag niet.

Citaat van judt:
Jurre had in vak 2 moeten landen. Jurre nam het enige vak dat niet gekozen moest worden volgens het (voor de pot enorm goede) plan van Daniël. Ik snap werkelijk niet hoe Daniël hier verdacht is.

Er zijn nog 2 man in de lucht, jij bent er 1 van, er is een vak van 1000 voor 1 persoon of 2000 voor 2 personen. Wat levert het meeste geld op?

Landen in 2.

Waar landt hij? In 1. Dus verdacht door de andere kandidaten en dat is in deze situatie terecht. En ja, Jurre is hier ook verdacht, die had in 1 of 2 moeten landen. Zie analyse van wat er uit de pot te spelen is hierboven.

Gewijzigd op 18 februari 2023 om 23:29 uur.

Rogier76
11 jaar lidVerdenkt Jeroen

Citaat van judt:

Exact, goed doorzien! Jurre schopt als enige het plan in de war.

Zooi22
7 jaar lidVerdenkt Kees

Soy verkletst een flink deel van de tijd en pikt het voordeel van de 1e startpositie van Ranomi en landt op de 3 jokers. Daarmee bepaalt hij de rest van het verloop. Want hij gaat gewoon voor de jokers en heeft schijt aan de rest en geeft de boodschap af: ieder voor zich.
De vraag is kun je een kandidaat verwijten als hij/zij voor jokers gaat? Of manipuleert de mol het spel.

Jurre heeft eigenlijk ook een sleutelpositie, voor maximaal geld moet hij ook voor het geld gaan. Hij gaat voor 1 joker.

Voorstel van Daniel is leuk, 5 jokers pakken en die verdelen, maar met iedereen 1 joker is er niemand in het voordeel. De mol boeit die jokers niets, maar wil zeker geen €3000 in de pot.

Onder de streep neig ik naar Soy als de mol bij deze opdracht. Ook omdat hij gretig naar de anderen wijst. Maar misschien ook weer te gretig?

Als kandidaat en ik was de 5e in de rij had ik vak 5 gekozen. Geld was er niet meer te verdienen maar ik speel wel 3 jokers uit het spel.

Sjurk
3 jaar lid

Ik was als laatste kandiaat voor vak 3 gegaan. Er is geen cent extra te verdienen en er blijven 5 jokers over: voor ieder één als ze verdeeld worden. Je bent kandidaat en wil de rest geen extra voordeel geven.

Goed gezien van de tijd, er is enorm veel geknipt in dit stuk. We horen Soy een voorstel doen, dit kost 15 à 20 seconden, waarna Anke aangeeft dat ze 5 jokers kunnen verdelen. Dan volgt het voorstel van Daniël (wat niet klopt met 'twee mensen op het geld') en is er nog maar 1 minuut op de klok.
- Of er is meer dan anderhalve minuut uit de montage geknipt.
- Of de klok klopt voor geen meter.

Gewijzigd op 19 februari 2023 om 10:21 uur.

Gringa
8 jaar lidVerdenkt Anna

De twee meest verdacht voor mij blijven Daniël en Jurre. (Ik moet nog Moltalk kijken, maar ik ga wedden dat ze Ranomi en/of Soy als hoog verdacht gaan maken.)
Jurre kiest altijd dè mol positie en als derde komt hij mooi terecht bij de laatste joker. Rik trouwens benoemde de jokers weer “troeven” voordat ze gingen zweven, terwijl hij ze normaal dit seizoen “jokers” noemt.
Daniël blokkeert €1000 door vak 1 te kiezen. Ik ben wholeheartedly met Sjurk eens: de mol (behalve Rob) blokkeert geld dat in de pot kan komen sinds Merel en is een van de hoogverdieners. Daniël is hierdoor verdacht—zeker omdat zijn bondje het spel verlaat.

Danoontje88
6 jaar lidVerdenkt

Citaat van Sjurk:
Citaat van Paatchoo:

Zou een mol dit uitleggen met er wordt €1000 minder verdiend dan zou kunnen?

Daniël heeft 5 keuzes:
Vak 1: 1000,- verdienen, 2000,- uitsluiten
Vak 2: waarschijnlijk 2000,- verdienen
Vak 3: Jurre boos, verdacht want waarom niet op geld geland?
Vak 4: Ranomi boos, verdacht want waarom niet op geld geland?
Vak 5: Soy boos, verdacht want waarom niet op geld geland?

De vakken 3, 4 en 5 zijn echt no-go want waarom zou je dat in hemelsnaam doen als over de radio ook al is geroepen dat ze jokers kunnen delen? Dan blijven 1 en 2 over en is 1 goed voor het minste geld in de pot.

Follow the money is echt verleden tijd, al een paar seizoenen, voor Merel was het "haal zoveel mogelijk uit de pot", sinds Merel is het "zorg dat er zo min mogelijk de pot in gaat". Ik zie het zo:
- Soy in de lucht, max. te verdienen: 3000. Max. na landen: 3000.
- Ranomi in de lucht, max. te verdienen: 3000. Max. na landen: 3000.
- Jurre in de lucht, max. te verdienen: 3000. Max. na landen: 2000.
- Daniël in de lucht, max. te verdienen: 2000. Max. na landen: 1000.
- Anke in de lucht, max. te verdienen: 1000. Max. na landen: 1000.

Jurre en Daniël halen in dit spel effectief het meeste uit de pot (1000) en zijn daarmee het meest verdacht. De rest beperkt het maximaal (nog) te verdienen bedrag niet.

Citaat van judt:

Er zijn nog 2 man in de lucht, jij bent er 1 van, er is een vak van 1000 voor 1 persoon of 2000 voor 2 personen. Wat levert het meeste geld op?

Landen in 2.

Waar landt hij? In 1. Dus verdacht door de andere kandidaten en dat is in deze situatie terecht. En ja, Jurre is hier ook verdacht, die had in 1 of 2 moeten landen. Zie analyse van wat er uit de pot te spelen is hierboven.

Toch vind ik deze redenatie niet kloppen. Ja, Daniël verspeelt technisch gezien 1000 euro, maar hij had ook voor vak 4 kunnen kiezen, zoals hij eerst voorstelde, dus sowieso geen geld in de pot. Soy kiest voor 3 jokers, terwijl hij Ranomi deze eerst gunde. Ranomi spreekt hem hier later ook niet op aan, dus hij blijft buiten schot en speelt de bal naar Daniël. Niet heel gek, dat zowel Anke als Daniël hier vol tegen ingaan en zich zwaar genaaid voelen.
Soy probeert het vrij snel goed te maken met Anke door haar 1 joker te geven, maar houdt er wel mooi 2 zelf. Dat lijkt een prima kandidatenactie, maar door voor de jokers te gaan, sowieso ook geen geld in de pot. Hetzelfde geldt voor Ranomi en Jurre. Dus sorry, ik snap echt de redenatie niet, hoe Daniël hier meer verdacht is dan de rest.

Sjurk
3 jaar lid

Ze hebben professionele vliegers, die kunnen tot een vrij laat moment van vak wisselen, dat moet je hierin meenemen. Als er nog 2 in de lucht zijn, waaronder hijzelf, en vak 2 is nog leeg, dan is het voor de pot het beste om voor 2 te gaan. Vak 2 is, hoewel het geld oplevert, waardeloos omdat vak 2 veel meer oplevert.

Ze hadden wat mij betreft veel feller over Jurre mogen zijn, zijn actie sloeg nergens op met het oog op wat wij zien van de montage / communicatie, maar blijkbaar wordt hij echt veel minder verdacht en echt als kandidaat gezien.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.