De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 24 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 9:  Ontcijferen
  • Aflevering 8:  Zinvol
  • Aflevering 7:  Vooruitblik
  • Aflevering 6:  Afvragen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 23 » Aflevering 8, opdracht 1

»

Frank
Beheerder

Aflevering 8, opdracht 1

Wat is je opgevallen in de eerste opdracht van aflevering 8?

Paatchoo
10 jaar lid

Re: Aflevering 8, opdracht 1

De wildlife fotografie opdracht.

Paar dingen die mij opvielen

1) Soy wint deze opdracht niet, terwijl hij als Perfecte Plaatje deelnemer verreweg de meeste kennis zou hebben wat betreft de foto’s die hij aflevert aan de jury. Denk aan kadrering etc.

2) Je kunt als mol de opdracht niet 100% zeker winnen. De enige invloed die je kunt hebben is erg nadrukkelijk voor een envelop kiezen (in dit geval 2) en zo de nadruk leggen voor alle deelnemers op de vrijstelling. Dat is nu ook gebeurd. Er komt dan geen geld in de pot en dat wil je als mol. Het leek alsof Daniel envelop 2 wilde pakken en dat Soy dat eigenlijk meteen ook wilde gevolgd door Ranomi.

3) Jurre wint opeens weer een opdracht, dat is opzich best knap aangezien dat ook wel groot deel met geluk te maken heeft. En kiest vervolgens voor envelop 2 zodat er geen geld in de pot komt. Of nee, dat hij in de finale komt. Precies zoals Soy zei “het leek wel geacteerd, de blijdschap”.

Geralda
12 jaar lidVerdenkt Anna

De opdracht moet ik, net als Jurre’s gesprek met de mol nog even laten bezinken.
Het kan aan mij liggen maar ik vond de uitkomst van deze opdracht niet spannend of verrassend. Als Jurre de mol is heeft hij kunnen oefenen met de camera, een concept kunnen bedenken, het mooi kunnen verwoorden en wat mij opviel in de foto’s is dat hij dichtbij kon komen en de 400mm zoom volledig kon benutten. Daniël zijn foto’s vond ik misschien nog wel iets sterker maar Jurre verkocht het beter. Dus Jurre wint en weet als mol in welke envelop de vrijstelling zit. Geen geld in de pot. Alles zo voorspelbaar dat ik het weer té vind. Als Jurre de mol is hebben we eigenlijk drie afleveringen niet veel spannends meer te verwachten. . En dat bezinkt nog en kan ik bijna niet geloven.

Sjurk
4 jaar lid

Ik vond een paar zaken vreemd aan deze opdracht:
- De beoordeling werd niet blind gedaan, zoals met het zingen in opdracht één, waardoor de 'jury' de mol voordeel kan geven - of juist niet.
- Daniël lijkt nooit foto's te hebben gemaakt of een camera vast te hebben gehad maar schiet prachtige platen met scherptediepte in de automatische stand?
- "perfecte plaatje" Soy die matige foto's schiet.

En tenslotte: ruilen achteraf. Oftewel: je kan niks met het spel. Wat zat in welke envelop? Geen idee. We weten alleen dat Soy de vrijstelling heeft gepakt.

Gringa
9 jaar lidVerdenkt Anna

Mooie plaatjes. Uiteindelijk weinig diepgang: de hele opdracht kun je condenseren in “envelop 2, vrijstelling, geen geld.”

Paatchoo en Sjurk: mooie opmerkingen over Soy en Daniël.

Zooi22
8 jaar lidVerdenkt Kees

De mol kan vooraf een thema bedenken, maar blijft erg afhankelijk van wat je voor de lens krijgt.
Soy faalde inderdaad opmerkelijk gezien zijn fotografie kennis.
Ranomi dito met haar zwart-wit foto's, je moest goed kijken om de dieren nog te zien. Degene die haar hielp met nabewerking verleende haar geen dienst.
Daniel had best goede foto's voor iemand die nooit eerder foto's maakte.
Jurre is moeilijk geval, ik vond nijlpaard foto matig, maar dat hij wint is verdedigbaar. En dan pikt hij uitgerekend de vrijstelling eruit. Zou niet de 1e keer zijn dat de mol met een vrijstelling voortijdig de finale in gaat. Maar voor mijn gevoel staat Jurre te veel in de picture om de mol te zijn. Ook door zijn spelletje om Soy penningmeester te maken. Waarbij Ranomi klakkeloos die rol afstaat en Daniel vindt dat zonder 1 woord te verspillen goed.

Citaat van Paatchoo:
De wildlife fotografie opdracht.

Paar dingen die mij opvielen

1) Soy wint deze opdracht niet, terwijl hij als Perfecte Plaatje deelnemer verreweg de meeste kennis zou hebben wat betreft de foto’s die hij aflevert aan de jury. Denk aan kadrering etc.

2) Je kunt als mol de opdracht niet 100% zeker winnen. De enige invloed die je kunt hebben is erg nadrukkelijk voor een envelop kiezen (in dit geval 2) en zo de nadruk leggen voor alle deelnemers op de vrijstelling. Dat is nu ook gebeurd. Er komt dan geen geld in de pot en dat wil je als mol. Het leek alsof Daniel envelop 2 wilde pakken en dat Soy dat eigenlijk meteen ook wilde gevolgd door Ranomi.

3) Jurre wint opeens weer een opdracht, dat is opzich best knap aangezien dat ook wel groot deel met geluk te maken heeft. En kiest vervolgens voor envelop 2 zodat er geen geld in de pot komt. Of nee, dat hij in de finale komt. Precies zoals Soy zei “het leek wel geacteerd, de blijdschap”.

Zooi22
8 jaar lidVerdenkt Kees

Inderdaad een overdosis Jurre sinds gesprek met de mol. Mijn hoop is dat het shot vanuit de coulisse tijdens dat gesprek met de mol de hint is dat Jurre niet de mol is.
Dat de mol wat voorwerk kan doen voor de opdracht is zeker zo. Maar je concept voorlezen vanaf een briefje zou echt een grote blufactie zijn als mol. Pokerface?

Citaat van Geralda:
De opdracht moet ik, net als Jurre’s gesprek met de mol nog even laten bezinken.
Het kan aan mij liggen maar ik vond de uitkomst van deze opdracht niet spannend of verrassend. Als Jurre de mol is heeft hij kunnen oefenen met de camera, een concept kunnen bedenken, het mooi kunnen verwoorden en wat mij opviel in de foto’s is dat hij dichtbij kon komen en de 400mm zoom volledig kon benutten. Daniël zijn foto’s vond ik misschien nog wel iets sterker maar Jurre verkocht het beter. Dus Jurre wint en weet als mol in welke envelop de vrijstelling zit. Geen geld in de pot. Alles zo voorspelbaar dat ik het weer té vind. Als Jurre de mol is hebben we eigenlijk drie afleveringen niet veel spannends meer te verwachten. . En dat bezinkt nog en kan ik bijna niet geloven.

Paatchoo
10 jaar lid

De hoop die ik nog wel heb, maar dan moet ik het nog terugkijken, is dat er voor ons een hint zit in het betoog van Jurre voor de jury. Dat zijn medespelers dat ook eventueel zouden kunnen opvangen oid.

Misschien dat de beginletters wat weggeven, ik noem maar wat.

Maggie
9 jaar lidVerdenkt Jeroen

De mol heeft lang kunnen nadenken over de foto-opdracht. Dieren lopen vaak weg, dus achterkant fotograferen moet haalbaar. En (Bof)kont is voor iemand met de achternaam Geluk een mooi thema, zeker als je zoals Jan Versteegh zegt dat de mol buiten de groep staat. Als Jurre de mol is, had iemand ook nog de tip kunnen geven dat foto’s sterker worden als je ze om laat kijken. De mooie foto van de leeuw is dan echt geluk.
Jurre wil per se een dikke nijlpaardkont. Het nijlpaard dat onderduikt in de vijver, als een mol die onderduikt. Zo wild zijn de nijlpaarden trouwens niet, als je ze in de vijver in je achtertuin hebt.

De thema’s van de anderen vind ik minder mollig, ‘Samen sta je sterker’ en ‘female power’.

Jurre laat de envelopkeuze aan de anderen over, zelfs als zijn hand bij envelop 4 zit laat hij Ranomi toch eerst envelop 3 pakken. Maakt niet uit als je de foto-opdracht wint. Met een goed thema dat haalbaar is, de meeste dieren die weglopen kijken even om om te checken of alles ok is, en een mooi statement schrijven heb je de overwinning in je zak.

Maaikepaaik
9 jaar lidVerdenkt Anna

Female power, maar op de foto’s zijn de dieren van enorme afstand en door het zwart-wit amper te zien. Heeft de female power te maken met opgaan in de omgeving? Jezelf klein maken? Anders begrijp ik echt niet waarom Ranomi deze foto’s inlevert. Glimlach

gravertje
7 jaar lid

De titels die Soy bij zijn drieluik 'Niet Graag Alleen' heeft bedacht zouden ook op de groep spelers in Wie is De Mol van toepassing kunnen zijn:
1 Samen op pad ..naar nieuwe avonturen
2 Samen op de uitkijk .. naar de toekomst
3 Nieuw contact .. tussen de dieren (zwart-wit foto)

Die laatste zwart-wit foto plus de titel zou een hint naar de mol kunnen zijn. Er is een nieuw soort contact geweest; tussen mol en kandidaat. De zwart-wit foto valt toch wat uit de toon in deze serie. Net als de mol die verstorend te werk gaat. Ik vind het zwart-wit overigens wel heel mooi uitgekozen voor deze foto. Een mooi contrast tussen de witte vogel en het nijlpaard. Zou contrast ook nog een hint kunnen zijn?

Misschien moet ik deze opmerking bij Soy is de mol zetten, maar ik verdenk Jurre ook nog flink. Schuift nu wel meer op naar Soy.

Gewijzigd op 26 februari 2023 om 14:41 uur.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.