De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
Locatie bekendgemaakt
Wie is de Mol? 2016 opgenomen in Dominicaanse Republiek
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 21 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 3:  Vanaf hangen
  • Aflevering 2:  Voorbeeld
  • Aflevering 1:  Gelijk

Forum

Topic toevoegenForum » Over WIDM » Off-topic » Jeroen is de Mol, omdat...

»

Frank
Beheerder

Jeroen is de Mol, omdat...

In dit topic kun je alle aanwijzingen naar Jeroen kwijt. Molacties, verborgen hints en theorieën zijn hier welkom.

Wat mag niet geplaatst worden:

• Berichten die juist bewijzen dat Jeroen niet de Mol is. Daarvoor is een ander topic.
  • Verdacht gedrag van Jeroen in een opdracht. Plaats dat in het topic van de betreffende opdracht.

Wat mag wel geplaatst worden:

• Verdacht gedrag en verdachte uitspraken van Jeroen buiten de opdrachten.
  • Mogelijke verborgen hints die kunnen verwijzen naar Jeroen.
  • Uitgebreide theorieën over Jeroen.
  • Als je het met iemand eens bent of juist niet, dan is je reactie welkom. Kom wel altijd met argumenten.

Miss Marple
7 jaar lid

Re: Jeroen is de Mol, omdat...

Een paar dingen vielen op:
Opdracht 1: Jeroen stond, zonder dat er aandacht aan besteed werd bij de verkeerde spiegel;
Opdracht 2: wees erop dat er ook meisjesnamen op de lijst moesten. Dat had voor nog meer verwarring gezorgd;
Opdracht 3: de oud-mol, Kees, had voor hem geen persoonlijk advies om de mol te ontmaskeren. Alle anderen hadden een persoonlijke opdracht. Had hij dat als mol niet nodig?

MleeuwCdemol
4 maanden lid

Bij her zien van het rode scherm, zit jeroen op de achtergrond en ziet hem daar voor zich uit staren, andere reageren allang op het feit dat een deelnemer het spel moet verlaten, jeroen zit echter nog lang voor zich uit te staren voordat er enige reactie komt.

Is dit spel van de mol dat het hem niks deert of is hij vol ongeloof dat hij nog in zit?

ThaStayFan
1 jaar lid

Jeroen is de mol, omdat...

Aflevering 1
1. De eerste tune die klinkt, wordt gezongen 'oe-oe-...', verwijzend naar zijn naam met de 'oe' erin.
2. Jeroen staat als eerste in het dorp en heeft geheid spiegels verstopt. Patrick zegt ook dat de spiegels raar, verstopt liggen.
3. Jeroen doet net of hij de spiegels ontdekt... Hij zaait vervolgens verwarring door - als ze de quotes op de spiegels ontdekken - te zeggen, dat het vast uitspraken uit vorige seizoenen zijn. Dat is niet zo, het zijn uitspraken van hun intakelijst.
4. Jeroen stond verkeerd bij de spiegels. Geen geld verdiend dus.
5. Op de quote van Jeroen staat 'Mol, als je je hart eens wilt luchten, mag je mij altijd komen opzoeken'. Dat kan een mol tegen zijn spiegelbeeld zeggen.
6. Jeroen corrigeert de groep dat alle voornamen tellen en niet alleen mannelijke. Dat doet hij om geen mol te lijken en vertrouwen te winnen. Hij komt er dan achter dat je met mannennamen 50% van het dorp wegcijfert, dus zegt hij: "prima!"
7. Bij de kistjes loopt hij voorbij het kistje met de weggenomen vrijstelling en kijkt er dan pas in. Zijn lichaamshouding oogt hier wel wat onnatuurlijk.
8. Bij de eliminatie kijkt hij versteend en staat ook wat los van de groep. Hier laat hij onbedoeld een mol-houding zien.

Extra: Jeroen zegt in een radioprogramma dat hij pas gaat praten als hij eruit ligt. Wat? Dus je gaat er voortijdig uit? Oeps! Verspreking??? Wat denk jij: een radiopresentator die een spreekfout maakt? Welnee, dit is een uitstekende molactie, waarmee hij heel Nederland op het verkeerde been probeert te zetten!

Aflevering 2
1. Jeroen klaagt bij de opdracht ‘steenrijk’, kreunt en steunt en zorgt dat de ontmoeting bij x0,5 gaat plaatsvinden. Ondertussen doet hij zich weer als kandidaat voor, want hij wil heel graag stenen ruilen. Dat zijn slechts stenen van 5 euro! Niemand heeft 25 euro stenen gezien in dat groepje. En ze hebben slechts 35 euro opgehaald. Vermoedelijk zijn er (naast de keien) ook geld-stenen weggegooid. Loopt als drager achteraan en veelal ook binnen het groepje achteraan, zodat hij minder zichtbaar is voor de anderen. Je kan zo makkelijk stenen weggooien. Jeroen zegt last te hebben van zijn monnikskapspier! Hint?
2. “Wat? Zijn er troeven gevonden?” Dan gaat hij Tygo fouilleren, om kandidaat te lijken. Want je moet wel eerlijk zijn… Hij maakt zich hier minder verdacht mee.
3. Bij de opdracht ‘meeslepend’ zorgt Jeroen dat hij één van de laatsten twee is, zodat hij kan bepalen hoe het spel verlooot. Hij denkt verder weinig mee dan te zeggen: “Laat dat (draden doorknippen) jullie missie zijn.”
4. Jeroen schiet vast eerst zijn maatje ‘Ellie’ (kijkt tijdens het lasergamen in de cameralens en dan opzij) af en sleept dan als een soort overwinnaar de kist over de streep. Nu verdenkt echt bijna niemand hem meer, zodat hij later nog meer kan mollen. In de kist heeft hij vast de -100 euro gestopt. Er is slechts 260 verdiend i.p.v. 2000 euro! Zo'n bedrag stelt niks voor!
5. Bij de uitleg van de opdracht ‘vragenvuur’ doet hij wel erg overdreven enthousiast als hij hoort dat er een zwarte vrijstelling te verdienen is. Vraagt ook direct of de groep nog vindt, dat Patrick de penningmeester is, wetend dat deze rol bepalend is. En vraagt ook direct of Ellie vragen wil stellen of antwoorden geven. Hij lijkt het spel hier te kennen.
6. Probeert de positie van penningmeester te veranderen, want dat is een sleutelpositie. Maakt krampachtige vuist als Patrick voor de 1500 euro kiest i.p.v. de zwarte vrijstelling, waarmee hij balend laat zien er geen grip op te hebben.
7. Bij de eliminatieronde steekt hij vier vingers op naast het laptopscherm. Geeft hij hier een verborgen seintje?
8. Wordt door weinig mensen verdacht, wat erop wijst dat hij zichtbaar weinig molt. Dat gebeurt richting kandidaten altijd, de kijker thuis ziet meer. Wie hem niet verdenkt (Nadja), valt af.

Ik denk dat ik de hint van de twee engeltjes op de muur bij het lasergamen heb ontrafeld.
De engeltjes stellen een tweeling voor. En wie zijn er 'tweeling'? Ellie Lust letterlijk, want die heeft een tweelingzus. En Jeroen kijk in de Vegte als sterrenbeeld! Laten die nu ook net met zijn tweeën de opdracht doen... En een blauwe en roze engel: een man en een vrouw.
TOEVALLIG!!!
Eén van die twee is de Mol. Dus ook verdacht richting Jeroen...

Extra: In Moltalk verspreekt Diederick zich door zijn goede vriend (en Wie is de mol-buddy???) ook daadwerkelijk en per ongeluk ‘mol’ te noemen. Heeft hij hem door of weet hij het als buddy gewoon?

Gewijzigd op 19 september 2020 om 23:26 uur.

Gringa
5 jaar lidVerdenkt Lakshmi

Een hele mooie overzicht, ThaStayFan!

Aflevering 1, opdracht 3, pagina 3 van deze site: mmhmjanssen heeft een mooie collage gemaakt waarbij je kunt zien dat Jeroen de eerste bij de oudmollen is geweest. Tot nu toe lijkt de mol in dit soort opdrachten als eerste of laatste te gaan.

Aflevering 2, opdracht 1, pagina 1 van deze site: Maggie plaatste een foto waarop te zien is hoe Jeroen dekt zijn maandje zodat Tygo er niet in kan kijken.

Boven aan dit site pagina zijn er een roulerende beelden van het molboekje, het wie is de mol spel en de foto van Horace bij de bekendmaking van WIDM jubileum. Je ziet in berg... Maak geen berg van een molshoop!!
De foto's van alle kandidaten vond ik op deze link:
https://www.dutchcowboys.nl/entertainment/wie-is-de-mol-dit-zijn-de-10-kandidaten-die-meedoen-dit-jubileumseizoen
Jeroen's foto is van het strand in Oregon met kleine ijlanden die veel meer op molshopen lijken.

Op al die kandidaten foto's is een soort halve vingerafdruk boven een streep en lijntjes eronder. Als je een spiegel (Spiegelbeeld!!) neemt en zet hem op die lijn met vingerafdruk krijg je een cirkel: een oog of een schijf/plaat. Als je de spiegel op de lijn zet richting lijntjes krijg je een mot te zien. Jeroen Voogd heeft Nachtvlinders geschreven.

Tijdens het lopen in Steen rijk, klaagt Jeroen over de pijn in zijn monnikkapspier. Cappuccino (de koffie) betekend klein kap en komt van de capucijner monniken. Jeroen heeft in het verleden een programma dat heette Cappuccino gepresenteerd.

In Moltalk hammerde Rob, de mol van 2020, op dat Horace de mol moest zijn, omdat een mol als doel heeft zo snel mogelijk door die labyrint te gaan om zo weinig geld mogelijk te verdienen. Echter Horace heeft of van Achter je rug of van Meeslepend het meeste geld van al die kandidaten in die kist gedaan. En we zagen Horace in actie. Zoals ThaStayFan zei, deze mol deed iets achter de rug van de ander kandidaten. Ik geloof dat Diederik wist niet voor het Jubileum seizoen dat Jeroen de mol kon zijn--hij heeft het door te kijken ontdekt.

In aflevering 1, Tina viel af en achteraf wisten we dat Nadja ging als volgende afvallen door de schaduwen. In deze aflevering viel Nadja af en ik geloof dat Ron waarschijnlijk in aflvering 3 weg gaat (en misschien Horace?) wegens die jokers.

In de leader is er een soort wilde hoofd te zien door een ronde raam. Een ronde raam kan een occulus zijn, (gerelateerd aan het woord voor oog in het latijn) en een ronde venster is een deel van het oor. Jeroen's achternaam begint met Kijk en hij doet veel stemwerk/ radio wat je luistert met je oren. In een aantal van de oudmollen gespreken werd er advies over kijken en horen gegeven.

Maggie
5 jaar lid

Citaat van Gringa:

In de leader is er een soort wilde hoofd te zien door een ronde raam.

Dat wilde hoofd is Medusa, van schilder Caravaggio. Haar haar is veranderd in slangen als straf van godin Athene. Ieder die haar gezicht ziet versteend. Perseus heeft haar hoofd af kunnen hakken doordat hij via een 'spiegelend schild' dichtbij kon komen.

Gewijzigd op 15 september 2020 om 09:17 uur.

Gringa

https://nl.wikipedia.org/wiki/Medusa_(Caravaggio)

Michelangelo ! Caravaggio heeft Medusa 2x geschilderd. Jeroen's sterrenbeeld is tweeling.

Thomas, de mol van 2017, heeft ook tweeling als sterrenbeeld. Jeroen ging destijds als 5de naar huis. De eerste aflevering van het jubileum seizoen heet Renaissance (wedergeboorte). Om 5:17 in de eerste aflevering begint de camera hoog en zakt om Jeroen van boven en achter in beeld te brengen: Achter zijn rug. In de 2de aflevering, eerste opdracht een van de schijven vermenigvuldigt het bedrag bij 1,75.

Jeroen is in een groep van 5 die begint in het dorp. Er zijn 5 oud mollen in Achter je rug. Hij is in de groep van 5 in Steen rijk. Hij en Ellie gaan als 5de groep door de labyrint.

ThaStayFan
1 jaar lid

Kijk eens aan, er zijn meer opvallende dingen over Jeroen. Die van 'achter de rug' aflevering 1, bij 5.17 min is goed gezien, Gringa! Dit zou zeker een hint kunnen zijn.

Waar ik ook altijd naar kijk zijn de non-verbale uitingen van deelnemers. Jeroen is bij mij de enige deelnemer die mij echt opvalt. De anderen vertonen authentiek gedrag en Jeroen veel minder.
Ik blijf me op Jeroen focussen als Mol. En proberen niet in een tunnelvisie te komen... (of zit ik daar nu al in...) Glimlach

Gringa

Steekt tong uit Helaas ben ik tunnel gevoelig, en op dit moment bevind ik me hier. In het aflezen van non-verbale uitingen ben ik minder goed in WIDM dan in het echt, maar Jeroen heeft zeker van die rare momenten.

NPO Radio 2 top 2000 van 2019:
#5 Stairway to Heaven door Led Zepplin (Je ziet alle deelnemers [een deel van] de trap op gaan naar de kamer met de oud mollen.
#175 Saturday Night door Herman Brood (Veel van ons waren Wie is de mol? aan het kijken op Zaturdag toen Ellie, Horace, Ron en Patrick besloten niet bij paal 1,75 te stoppen).
#1000 I Heard It on the Grapevine door Credence Clearwater Revival (Er zijn heel veel hints naar zien en horen/ kijken en luisteren, bv, in het eerste opdracht Spiegelbeeld waar de groep €1000 verdiende).

Jeroen staat voor een hek in de leader en bij de bekend making in Renaissance, Spiegelbeeld. Rik staat voor eenzelfde soort hek in Listig, Vragenvuur. Dus ik heb hek opgezocht...
https://www.ensie.nl/oosthoek/hek
De 4de betekenis is spiegel van een schip!

Ik zie hem vaker in een verdacht groep of plek, maar weet niet altijd precies hoe Jeroen zou kunnen hebben gemold. Anderzijds, ik ben van de partij (en ik ben me bewust dat niet iedereen dit is!) die denkt dat WIDM veel hints in stopt dat ze niet per se toegeven. Bijvoorbeeld, Zlingo heeft een theorie over Rob's tattoeages gehad dat leek overeen te komen met de opdrachten vorig jaar en zelf denk ik dat Zlingo daarin gelijk heeft gehad. De meeste van dit soort hints vind ik op het moment voor Jeroen.

ThaStayFan
1 jaar lid

Aflevering 3:
Ook in aflevering 3 is er weer het nodige Mollengedrag te zien bij Jeroen:
1. Bij de opdracht ‘Sleutel Bos’ verdwijnt er 100 euro door Jeroen. Helaas komt Tygo erachter en deelt dat met Ellie, waardoor hij uitleg verschuldigd is. Hij komt met een goed verhaal, door verdacht te lijken als mol bij Tygo. Ellie verdenkt hem zo niet door zijn eerlijkheid. Het geld is nog steeds uit de pot. En dan als mol zeggen: "O, wat ben ik hier slecht in. Ik kan zo moeilijk liegen". Gaat je prima af, Jeroen! Tijdens het spel zou hij ook prima wat geld weggemoffeld kunnen hebben. Er is in totaal 700 euro weg! De wissel met Peggy gaat ook vreemd; hoe hij haar aankijkt. Zo van: ‘Hopelijk zie je niet dat ik geld heb weggemoffeld.’
2. Jeroen gaat het weer over het penningmeesterschap hebben. De groep kiest uiteindelijk tussen hem en Ellie en hij verliest nipt. Helaas geen sleutelpositie voor hem. Later misschien.
3. Bij de opdracht ‘Meer of Min’ met de luiken zit hij keurig aan de kant waar het gebeurt: in het dorp waar de luiken open gedaan moeten worden. De regie zet daar ook de mol. Hij loopt maar steeds achter Nikkie aan, ziet pas later dan haar de rode luiken met -200, en doet net of hij het spel dan pas snapt. Bij Nikkie en Jeroen gaat er een luik door de wind dicht, net als bij de andere groep. Vaak zit er een bevestigingspunt, zodat luiken verankerd zijn en niet door de wind dicht kunnen waaien. Niemand doet dat.
4. Jeroen sluit een bondje met Ellie. Dat is erg tricky, maar Ellie verdenkt hem helemaal niet. Dat moet de regie weten uit de testen van Ellie. Patrick verdenkt hem ook niet. Dus hij zit redelijk safe.
5. Bij de opdracht ‘Fortuin’ vraagt hij andere groepjes te maken, waarmee hij kostbare tijd verspeelt. Hij roept op om snel de emmer op de halen, waardoor er sneller water uit de emmer gaat. Hij verspeelt veel water bij deze opdracht. Geeft verkeerde aanwijzing bij de balk met stenen als contragewicht: we moeten erop gaan staan, ziet de stenen expres niet. Hangt vervolgens de steen met het touw onder de knoop eraan vast i.p.v. aan de lus, wat veel makkelijker is. Kost weer tijd. Schiet wel een schild voor 200 euro, maar dat is weer weinig geld en komt goed uit als je zo verdacht wordt door Tygo.
6. Hij wordt meer en meer ontdekt als mol door Nikkie en Tygo. Deze personen kregen ook een groen scherm. Hij wordt deze aflevering als eerste gekozen na twee eliminatieronden, waarin hij geen scherm kreeg te zien. Vaak wordt de mol de eerste afleveringen even gespaard, maar nu moest hij wel zijn scherm krijgen. Trouwens, iedereen liep achter de rug van de mol naar de auto's.
7. Er zijn veel vergezichten in de afleveringen van Wie is de Mol? Verwijzing naar de achternaam van Jeroen? Kijk in de Vegte…? Misschien net zoiets als de al de vogels bij het seizoen van de mol Merel?

Jeroen geeft in een Q&A uit maart 2020 aan bij zijn eerste deelname gesolliciteerd te hebben als mol: https://www.youtube.com/watch?v=YEnYIqXR6yo&feature=youtu.be&t=295&ab_channel=Jan-WillemStartOp
Ik zou hem zeker niet afstrepen.

Gewijzigd op 20 september 2020 om 22:11 uur.

graat
5 jaar lid

waarom staat jeroen in gesprek met ellie om een bondje met een sleutel met groene kwast te zwaaien???
is dit een teken van de mol dus jeroen!!!

Reactie toevoegen

Je kunt geen reactie toevoegen omdat je niet bent ingelogd.