De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
Locatie bekendgemaakt
Wie is de Mol? 2016 opgenomen in Dominicaanse Republiek
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 21 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 10:  De ontknoping
  • Aflevering 9:  Kaarsrecht
  • Aflevering 8:  In één klap
  • Aflevering 7:  Aanwijzing

Forum

Topic toevoegenForum » Afleveringen & opdrachten » Aflevering 7 » Aflevering 7, opdracht 2

»

Frank
Beheerder

Aflevering 7, opdracht 2

Wat is je opgevallen in de tweede opdracht van aflevering 7?

Citeer Reageer

Musliston
7 jaar lidVerdenkt Renée

Re: Aflevering 7, opdracht 2

Ik vraag me af waarom "De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm" en "Maar het seizoen klopt absoluut" niet goed gerekend worden. Dat zijn toch correcte zinnen? Of zou er iets anders zijn waarom er maar één zin goed gerekend wordt?

Citeer

Yves007
6 jaar lidVerdenkt Renée

Citaat van Musliston:
Ik vraag me af waarom "De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm" en "Maar het seizoen klopt absoluut" niet goed gerekend worden. Dat zijn toch correcte zinnen? Of zou er iets anders zijn waarom er maar één zin goed gerekend wordt?

Hier verbaasde ik me ook over: het zijn zeker correcte zinnen. Taalkundig niets mis mee.

Citeer

Montyhall
4 maanden lid

Citaat van Musliston:

Het gaat hier om 1 zin, dus zinnen met onderbrekingen of leestekens worden niet goed geteld.
“De afvaller Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.” en “Maar, het seizoen klopt absoluut.” zijn dus niet 1 zin, omdat het onderbroken wordt door een komma, denk ik.

Gewijzigd op 14 februari om 03:03 uur.

Citeer

Patrick D
6 jaar lidVerdenkt Renée

Citaat van Montyhall :
Citaat van Musliston:

Het gaat hier om 1 zin, dus zinnen met onderbrekingen of leestekens worden niet goed geteld.
“De afvaller Rocky, is waarschijnlijk een rood scherm.” en “Maar, het seizoen klopt absoluut.” zijn dus niet 1 zin, omdat het onderbroken wordt door een komma, denk ik.

Rick zegt vooraf: De boodschap van de zinnen hoeft niet te kloppen, maar het moet wel correct Nederlands zijn.
Wanneer er een komma in een zin staat, is en blijft het een zin. Een zin kan namelijk gewoon een komma bevatte. Pas wanneer er b.v. een punt staat, is het een nieuwe zin.

Er hoort sowieso geen komma achter 'De afvaller Rocky'. Dit is het onderwerp in de zin, gevolgd door de persoonsvorm (werkwoord) 'is'. Vergelijkbaar met een zin: 'De aanvaller Messi scoorde'.
Taaltechnisch klopt de zin gewoon.

Het enige wat je hier kan zeggen, is dat Rocky fysiek niet een rood scherm kan zijn.
Maar als je creatief gaat denken in de huidige carnavalstijd en Rocky heeft een pak aangetrokken dat een rood scherm uitbeeldt, dan klopt het gewoon. Dan is Rocky een rood scherm. Vergelijkbaar met iemand die een pak van een kikker heeft aangetrokken. Dan kan je zeggen: Hij is een kikker, terwijl iemand in werkelijkheid nooit een kikker zal kunnen zijn.

Gewijzigd op 14 februari om 07:58 uur.

Citeer

Maaikepaaik
5 jaar lidVerdenkt Rocky

Per zin moesten twee woorden per se voorkomen.
Zin 1: weten dat
Zin 2: scherm waarschijnlijk
Zin 3: geld anders
Zin 4: seizoen absoluut
Zin 5: lijkt kandidaat

Weet even niet meer wat de zinnen waren, maar is volgens mij niet zo dat er nog woorden naar een andere zin zijn gesleept.
Bij nummer 5 hadden ze alleen maar kandidaat voor Renée hoeven te zetten voor een kloppende zin.
Zowel Splinter als Charlotte waren aan het sturen op zoveel mogelijk woorden binnenhalen. Toen Marije ‘krijgt’ wilde halen (wat zin 1 kloppend had kunnen maken) werd ze daarin ontmoedigd door Charlotte.

Tja, en het taalkundige deel... Is waarschijnlijk een rood scherm? “Is een rood scherm” is al lelijke taal, maar afvaller zijn is dan ook zeker weten een rood scherm. Het kan zijn dat het daarom taalkundig niet klopt?
Maar het seizoen klopt absoluut: veertig jaar geleden was het op de basisschool nog zo dat “Maar” alleen na een komma mag. Dus als dat nog steeds het geval is, kan deze zin geen op zichzelf staande zin zijn.

Gewijzigd op 14 februari om 09:57 uur.

Citeer

Patrick D
6 jaar lidVerdenkt Renée

De woorden die vooraf bij de zinnen lagen, zaten achteraf ook nog in de zin. Er zijn geen woorden naar een andere zin gesleept.

En een komma in een zin zorgt er niet voor dat het twee zinnen worden.
Bijvoorbeeld in deze zin: 'Ik heb rode, groene, blauwe en roze stiften.' staan twee komma's, maar het is een (1) zin.

Citeer

Geralda
8 jaar lidVerdenkt Renée

Leuke opdracht maar jammer dat we niet weten hoe na afloop de puntenverdeling tot stand is gekomen. De was in ieder geval wel erg streng. Charlotte nam het roer enorm over van Splinter en drong aan op het halen van meer kisten. Ik snap dat vanachter mijn beeldscherm de zinnen makkelijker kloppend te maken zijn. De tijdsdruk en chaos zullen een rol gespeeld hebben.
Wat ik echter niet snapte was dat niemand iets corrigeerde aan het eind, Charlotte leek vrij spel te hebben. De mol kan het uitstekend gevonden hebben zonder in de belangstelling te staan.
Bij Charlotte krijg ik steeds meer het gevoel dat ze probeert zich verdacht te maken om zo meer kans te maken op de finale. De montage van beelden is (té) sterk op haar gericht? Rocky en Renee zien/horen we veel minder.

Citeer

Paatchoo
6 jaar lidVerdenkt Renée

De tijdsdruk is met name de reden dat deze opdracht niet slaagt. Ik denk niet dat een groep van vijf vrienden zonder mol de opdracht beter zou hebben uitgevoerd. Ze kregen geen tijd om te overleggen want toen begon de tijd al te lopen, dan ga je niet een kostbare minuut gebruiken om een plan de campagne te maken.

Ik denk zelf dat de mol niet bij de verzamelplaats de meeste tijd heeft doorgebracht. Het is namelijk makkelijker om heel veel (waardeloze) woorden te brengen omdat het minder opvalt dan de zinnen proberen last minute fout te reorganiseren. En dat bleek ook wel want iedereen dacht wel dat ze misschien zelfs alle zinnen wel goed neergezet hadden.

Nu liep Renée daar buiten in het veld een beetje rond, ik weet niet wat ze aan het doen was? Inventariseren zal ze wel gezegd hebben. Ik heb haar een krat met Rocky zien dragen en een moment erna liep ze in d'r eentje rond met een krat. Ik denk dat ze misschien wel een krat of twee in de bosjes heeft gemikt zodat er wat cruciale woorden niet ingeleverd zijn.

Gewijzigd op 14 februari om 11:06 uur.

Citeer

Lauralynn
4 maanden lid

Het zou op zich ook nog wel kunnen dat de mol van een van de twee vaste woorden uit zin 2 omgewisseld heeft met een van die van zin 3, of twee andere willekeurige zinnen. Dan weet je als mol al zeker dat die twee zinnen sowieso nooit goed gerekend zullen worden.

Citeer

Patrick D
6 jaar lidVerdenkt Renée

Citaat van Lauralynn:
Het zou op zich ook nog wel kunnen dat de mol van een van de twee vaste woorden uit zin 2 omgewisseld heeft met een van die van zin 3, of twee andere willekeurige zinnen. Dan weet je als mol al zeker dat die twee zinnen sowieso nooit goed gerekend zullen worden.

Uit de beelden blijkt:

Woorden Zin 1: weten dat
Zin 1: Jullie weten dat Marije de Mol is

Woorden Zin 2: scherm waarschijnlijk
Zin 2: De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm

Woorden Zin 3: geld anders
Zin 3: Charlotte is de volgende pot anders geld

Woorden Zin 4: seizoen absoluut
Zin 4: Maar het seizoen klopt absoluut

Woorden Zin 5: lijkt kandidaat
Zin 5: Renée lijkt de Mol kandidaat

Hieruit blijkt niet dat er woorden van een zin zijn omgewisseld met een andere zin.

Citeer

Reactie toevoegen

Je kunt geen reactie toevoegen omdat je niet bent ingelogd.