De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 22 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 21 » Aflevering 9, opdracht 1

Frank
Beheerder

Aflevering 9, opdracht 1

Wat is je opgevallen in de eerste opdracht van aflevering 9?

Maggie
6 jaar lid

Re: Aflevering 9, opdracht 1

Rocky doet geen moeite om geld te verdienen, ze pakt alleen het geld met de codes 603 en 218, opgeteld 20.
Dat maakt met rij 10 stoel 11 (opgeteld 21) in het theater en haar code 07951 (opgeteld 21) op het shirt bij ‘onder druk zetten’: Seizoen 2021, mol nummer 22.

Paatchoo
7 jaar lid

Citaat van Maggie:
Rocky doet geen moeite om geld te verdienen, ze pakt alleen het geld met de codes 603 en 218, opgeteld 20.
Dat maakt met rij 10 stoel 11 (opgeteld 21) in het theater en haar code 07951 (opgeteld 21) op het shirt bij ‘onder druk zetten’: Seizoen 2021, mol nummer 22.

Eh hoe bedoel je? Ze doet juist de meeste moeite om geld te vinden door tot twee keer toe terug te fietsen. Ze haalt de andere twee meiden ook weer bij terwijl ze dat doet. Zij en Charlotte hadden allebei besloten om Renée maar te laten voor wat het was (als ze de mol is) en er maar een beetje genieten van hoe zij als oma allemaal jeugdige opdrachten wilde doen. En daar niet in slaagde uiteraard.

Maaikepaaik
6 jaar lid

We kregen het lege eerste geldkluisje demonstratief in beeld. We hebben echter niet gezien dat ze daadwerkelijk het geld pakt. Ik vond Renée erg passief qua beslissingen over steps inleveren, fietsen pakken, fietsen weer inleveren enz. Rocky als sportieveling stuurde erg vaak aan op de makkelijkste weg (met als resultaat toevallig het minste geld in de pot). En deed ook geen enkele klim- en klauteropdracht. Dat vond ik op z’n minst bijzonder te noemen.

Nu hebben ze er ook een handje van om de afvallers erg mollerig in beeld te brengen, zoals Charlotte vorige keer. Dus het zegt tegelijkertijd misschien ook weer helemaal niks. Knipoog

Geralda
9 jaar lid

Heeft iemand een idee over de verdeling van het geld? Dan weten we of Rocky het geld uit de kluisjes wel of niet heeft ingeleverd. Terwijl het wel opvallend zou zijn omdat Renee en Charlotte dat achteraf makkelijk kunnen nagaan. Ik moet het nog terugkijken.

Tijdens het voorstellen van de kandidaten noemde Renée haar doofheid maar dat ze ook best handig was, ‘ze kon nog aardig klimmen en klauteren’. Een voorschot op deze opdracht die ze perse, met -350 euro, toch wilde doen en de wisseling van step naar mountainbike wat ook geld kostte?

Maggie
6 jaar lid

Het geld uit de opdracht is goed in de pot gekomen, inclusief de €100 aan het einde voor het op tijd binnenkomen.

@Paatchoo
Valt het erg op dat ik geen flauwe mol wil à la Klaas? Vanaf de eerste aflevering waarin Renée de aandacht op zich trekt door geacteerd ‘jongens, ik ga rennen’ te roepen om zich daarna af te laten schieten hoop ik maar dat zij een kandidaat is die als mol wil over komen. Trap er niet in, iemand van 59 is echt nog niet te oud om te survivallen hoor, daar kom je wel achter als je zelf ouder wordt. Als Renée hier als mol bezig is, heb ik haar acteertalent te hoog ingeschat.

Rocky pakt alleen geld uit de kastjes waarvan de codes een hint kunnen zijn naar Rocky als mol, meer geld pakt ze niet. Ze had natuurlijk ook makkelijk de laatste kilometer kunnen rennen. Als Rocky de mol is, molt ze veel subtieler.

Ook vind ik de verwijzingen naar Rocky leuker, hoewel ik weet dat widm er van alles in stopt om ons op een dwaalspoor te brengen. Bijvoorbeeld in de plaatjes van de afleveringen. De oranje lamp die links staat (afl. 9), oranjespeelster Rocky zat bij de executie op de linker stoel. Of haar uit het Perzië afkomstige naam Roxanne. In het oude Perzië werd vuur aanbeden, moest er altijd een vlam branden (afl. 4). Of ‘Rock glass’ (afl. 2), dat is een whiskeyglas voor whisky on the rocks. Pylon (afl. 8 ) was een band die onder andere ‘alternative rock en funk rock’ speelde. Uiteraard de envelop op het bed van aflevering 3. Ok, soms erg ver gezocht, maar ze kunnen naar Rocky verwijzen.

Of haar kleding. De maya’s hebben apen (afl. 1) als afbeelding op hun vaatwerk staan, sommige met grote ogen alsof ze onder invloed zijn van hallucinerende drugs, net als het shirt met de vissen van Rocky. Het witte shirt met de ogen en de zwarte jaguar dat Rocky vaak draagt kan verwijzen naar de Maya-cultuur, daar is een godin Chac Chel die mensen van het leven beroofde met de klauwen en de ogen van een jaguar (Latijnse naam Panthera Onca). Zoals een mol kandidaten uitschakelt. En dat sluit óók weer aan, samen met de panter op het t-shirt en de hoody, op de film Black panter die verwijst naar de film Rocky. Chac Chel was ook de godin van het weven en het spinnen, dat kan weer verwijzing naar de afbeelding van de spin/sleutel in het web (afl. 6). Dan heeft ze ook nog een shirt met ‘arte’ erop als ze gaat tekenen. En het gekleurde pak, heeft ze dat speciaal om een link te leggen naar de gekleurde kleding (afl. 7)?

Ik draaf weer door. Ik zie waarschijnlijk liever dat Rocky de mol is.
Afbeelding
Afbeelding

Gewijzigd op 28 februari om 13:18 uur.

Gringa
6 jaar lid

In de leader leek het voor mij dat voor elke kandidaat was er een beeld dat rijmde op diens naam erna (bv, Charlotte en grot of Florentijn en trein). Dus info nadat een kandidaat in beeld was.

Rocky probeerde een paar minuutjes (tijd rekken) de eerste kluis te openen (ging niet) nadat ze de start signal hadden gekregen. Bij het tweede bordje leerden ze pas de code, en Rocky is degene die terugfietste. Dit deed ze 2x: dus de info lag "in de toekomst" en ze moesten eerst die info hebben om terug te gaan om verder te komen...

In 9.2 leren we dat de kandidaten die in 1.1 joker kaarten gekocht hadden, kregen stiekem info over de mol op hun enveloppen.

In 1.1 doet Rocky haar handen in de as van een uitgebrandde vuur. In 1.2 zoekt ze dekking van rook. In 9.2 hoeft ze geen kaars aan te steken.

Rocky blijft ook als enige haar geld op het fietspad (straat) verdienen. Ze maakt de beslissingen om de scooters en fietsen te kopen, en loopt niet de laatste kilometer met Charlotte mee. Renée is net als Nikkie van het jubileum seizoen opzichtig aan het mollen--Rocky doet dit veel subtieler. Renée wil natuurlijk geen concurrent tijdens de test, en Rocky probeert niet door 2 kandidaten ontmaskerd te worden.

mmhmjanssen
9 jaar lid

Heel erg zielig die 'molacties' van Renée. Ze kon haar lach bijna niet inhouden. Een absoluut dieptepunt voor een finale. Terwijl dit helemaal niet hoefde. Voeg gewoon een extra spelregel toe aan deze opdracht dat elke kandidaat maar één van de 3 klimopdrachten mag uitvoeren en het wordt een heel andere opdracht waar serieus valt te mollen. Wie gaat wat doen. Komt er na de tweede nog een moeilijkere en laat je Renée daarom de tweede doen? En dan blijkt dat de derde de moeilijkste is, maar ja Charlotte en Rocky zijn al aan de beurt geweest... Renée doet haar uiterste best maar kan die derde echt niet zo goed uitvoeren. Als dan blijkt dat het waarschijnlijk toch niet gaat lukken staakt Renée de strijd, maar komen ze toch net te laat binnen. Nul euro.
Je kan het extra spannend maken door bij de eerst opdracht alleen maar te zeggen dat ze goed moeten nadenken wie die eerste opdracht gaat doen omdat dit gevolgen kan hebben voor het vervolg. Dan kunnen ze misschien al inschatten dat iedereen maar één van die opdrachten mag doen. Bij de tweede wordt dat duidelijk want daarbij zeg je dat degene die de eerste heeft gedaan, deze niet meer mag doen.

Dit is maar één van de mogelijkheden die ik een-twee-drie bedenk. Er waren er vast nog meer om deze opdracht wat meer diepgang te geven, waardoor de Mol minder opvallend en dus echt kon mollen.

Gewijzigd op 1 maart om 01:13 uur.

Paatchoo
7 jaar lid

Citaat van Paatchoo:
Citaat van Maggie:

Eh hoe bedoel je? Ze doet juist de meeste moeite om geld te vinden door tot twee keer toe terug te fietsen. Ze haalt de andere twee meiden ook weer bij terwijl ze dat doet. Zij en Charlotte hadden allebei besloten om Renée maar te laten voor wat het was (als ze de mol is) en er maar een beetje genieten van hoe zij als oma allemaal jeugdige opdrachten wilde doen. En daar niet in slaagde uiteraard.

Goh dat ik met deze analyse spot on was aangezien Charlotte ook op Reneé bleek te zitten Glimlach

Moggemol
9 jaar lid

Citaat van mmhmjanssen:
Heel erg zielig die 'molacties' van Renée. Ze kon haar lach bijna niet inhouden. Een absoluut dieptepunt voor een finale. Terwijl dit helemaal niet hoefde. Voeg gewoon een extra spelregel toe aan deze opdracht dat elke kandidaat maar één van de 3 klimopdrachten mag uitvoeren en het wordt een heel andere opdracht waar serieus valt te mollen. Wie gaat wat doen. Komt er na de tweede nog een moeilijkere en laat je Renée daarom de tweede doen? En dan blijkt dat de derde de moeilijkste is, maar ja Charlotte en Rocky zijn al aan de beurt geweest... Renée doet haar uiterste best maar kan die derde echt niet zo goed uitvoeren. Als dan blijkt dat het waarschijnlijk toch niet gaat lukken staakt Renée de strijd, maar komen ze toch net te laat binnen. Nul euro.
Je kan het extra spannend maken door bij de eerst opdracht alleen maar te zeggen dat ze goed moeten nadenken wie die eerste opdracht gaat doen omdat dit gevolgen kan hebben voor het vervolg. Dan kunnen ze misschien al inschatten dat iedereen maar één van die opdrachten mag doen. Bij de tweede wordt dat duidelijk want daarbij zeg je dat degene die de eerste heeft gedaan, deze niet meer mag doen.

Dit is maar één van de mogelijkheden die ik een-twee-drie bedenk. Er waren er vast nog meer om deze opdracht wat meer diepgang te geven, waardoor de Mol minder opvallend en dus echt kon mollen.

Jij refereert waarschijnlijk aan de Belgische Mol waar ze vorig jaar naar boven naar een Grieks dorp moesten lopen, ook daar mochten kandidaten maar 1x ingezet worden.

mmhmjanssen
9 jaar lid

Citaat van Moggemol:
Citaat van mmhmjanssen:

Jij refereert waarschijnlijk aan de Belgische Mol waar ze vorig jaar naar boven naar een Grieks dorp moesten lopen, ook daar mochten kandidaten maar 1x ingezet worden.

Inderdaad. Een typisch voorbeeld van de superioriteit van de Belgische Mol boven de Nederlandse. Ze denken daar net iets langer na over de opdrachten volgens mij.

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.