De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 24 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

• Aflevering 9:  Ontcijferen
  • Aflevering 8:  Zinvol
  • Aflevering 7:  Vooruitblik
  • Aflevering 6:  Afvragen

Forum

Topic toevoegenForum » Archief » Seizoen 12 t/m 24 » Aflevering 5, opdracht 1

«

Gringa
9 jaar lidVerdenkt Bridget

Re: Aflevering 5, opdracht 1

Citaat van mmhmjanssen:
Citaat van Gringa:
Mijn probleem met Jurre als mol is dat alles erop lijkt dat hij de mol is.

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it is probably a duck.
Wij zijn niet het gemiddelde publiek van het programma. Bij de landelijke verdenkingen staat Jurre weliswaar bovenaan met 22%. Dat betekent dat 78% denkt dat hij niet de Mol is en dat is een overweldigende meerderheid.
Dat je zo veel aanwijzingen ziet komt volgens mij vanwege het gezegde van JC: je ziet het pas als je het door hebt.

Kwak, kwak?

Klopt, we kijken er anders naar WIDM dan de meeste stemmer op de officiële site. Anderzijds, normaal maken ze hints voor ons moeilijk, en om Jurre Geluk + badeendje + DWDD was makkelijk in het begin van het seizoen. Voor mij voelt dat verkeerd, alhoewel als ju nu Jurre Geluk + badeendje googlet, dan kom je op die schreeuwige videoâ€s uit ipv de artikelen. (Door DWDD te googlen kom je nog steeds op Thijs zijn liefdesverhaal met de badeendje uit—aanrader.

Gringa

Citaat van Sjurk:
Net als bij Kim-Lian vorig jaar? Daar lag het ook enorm bovenop. Verdenkingen na aflevering 5 in 2022: Kim-Lian 26%, Everon gedeeld 3e met 16%. In 2021: Charlotte 31%, RenÃe gedeeld laatste met 15%.

Als het lijkt op een mol, doet als een mol, gezien wordt als mol, dan is het bij wie is de mol meestal niet de mol.

Ik vond Jurre bij deze opdracht niet overdreven verdacht, maar dat was bij ÃÃn keer kijken, wellicht kom ik daar nog op terug Knipoog

Voor mij is dat het verschil: met de maskerhint vorig jaar, ze gebruikten Kim-Lianâ€s ogen, maar de hint naar de mol sloeg op een aanwijzing op het molgeld van aflevering 1. Ik denk dat ipv een masker, dat was Everon geschminkt. Met de DWDD eend, je kunt dat 1 op 1 aan Jurre linken, en dat voelt te makkelijk, mede doordat dit werd vroeg ontdekt. Ik ben een techniet, en als ik dit Googlen kan, dan moet het makkelijk zijnRollende ogen

Anderzijds, misschien dachten ze dat dit veel moeilijker zou zijn? Vergissing? Jurre heeft het minste geld, is bijna elke keer in de positie die het meeste invloed heeft, ik kan hints vinden in het programma die hem specifiek aan het molschap kunnen linken, en hij lijkt het einde te redden als je naar de website kandidaten fotoâ€s en de verborgen beelden kijkt. Of dit een dwaalspoor is, weet ik niet, maar het voelt voor mij tÃ.

Jurreâ€s woordje was “slim,” en mijn Nederlandse schoonfamilie zou dit gebruiken als “slecht/ erg” ipv “intelligent.” Ik weet niet of dit woord in het Brabants of Fries ook slecht betekent, maar ik gok dat in Veenendaal niet?

Zooi22
8 jaar lidVerdenkt Sam

De mol kan op 3 plekken zitten.
1. Ze doen niet mee (Soy, Nabil). Voor mij onwaarschijnlijk. In eerdere spel wilde de mol dat de afvaller 2 een hoge koffer heeft, dus neem je als mol geen hoge koffer. Daarbij gaat het wel om veel geld, maar het is puur gokken welke envelop men kiest. De keuze beïnvloeden werkt waarschijnlijk niet, dus puur kansberekening is dat er goede kans is dat de helft verloren gaat. Daarbij zal iedere kandidaat proberen een joker te pakken.
2. Buiten de kerk (Anke, Jurre). De beste plek veel info te spammen waar men niets aan heeft. Anke schijnt 6 vd 7 omschrijvingen te hebben gegeven die geld opleveren. Jurre is chaotisch en lijkt meeste te mollen met vrijwel geen zinvolle info. Omdat het zo duidelijk in beeld wordt gebracht en hij altijd wat chaotisch doet, schaar ik hem meer in de categorie Annick Paniek, dus een kandidaat.
3. In de kerk. Een lastigere plek, maar ook genoeg mogelijkheden, want je kunt de omschrijvingen van buiten anders interpreteren zelfs negeren. Maar ook prat er op gaan als mensen toch goed zitten. Dus mooie dekmantel. Wat beetje verwarrend is, is de taakverdeling tussen Ranomi en Daniel. Daniel heeft de leiding bij het bord en de porto en Ranomi doet de plaatsing. Als mol zou ik daar erg ongelukkig van worden, want je je kunt je maar moeilijk achter de acties van je partner verschuilen. maar geen van beide lijkt die verdeling te willen wijzigen. Wat me ook opviel is dat Daniel niet duidelijk doorgeeft waar het team buiten wel naar moet vragen, maar dat kan er ook zijn uitgeknipt. Misschien best hint is wel de titel van van het spel. Altaar Ego. De mol staat in de kerk bij het altaar. De plek waar Daniel het meeste staat.

astridm
12 jaar lidVerdenkt Nora

Citaat van Gringa:

Jurreâ€s woordje was “slim,” en mijn Nederlandse schoonfamilie zou dit gebruiken als “slecht/ erg” ipv “intelligent.” Ik weet niet of dit woord in het Brabants of Fries ook slecht betekent, maar ik gok dat in Veenendaal niet?

Dat is dialect (duitse invloed) en geen algemeen Nederlands. Zo kun je overal wel een hint van maken die 95% van de kijkers nooit zal vinden.

Gringa

Citaat van astridm:
Citaat van Gringa:

Dat is dialect (duitse invloed) en geen algemeen Nederlands. Zo kun je overal wel een hint van maken die 95% van de kijkers nooit zal vinden.

Op de website vind ik het soms raar geschreven. Bv, van aflevering 1.3 staat het volgende:

“Rik heet de kandidaten welkom in het Stadhuis van Kaapstad. Oorspronkelijk gebouwd als gemeentehuis.
Maar nu zijn er vooral culturele evenementen, zoals een optreden van het South African Youth Choir.
Het is ook de plek waar Nelson Mandela - na zijn vrijlating - zijn eerste toespraak hield. Ooit zei deze legendarische Zuid-Afrikaanse president:
“It is music and dancing that make me at peace with the world.”
Muziek en dans als balsem voor de ziel.
Een mooie gedachte. En een goede reden voor een muziek-opdracht!
De groep moet zich opsplitsen in twee groepen:
Vijf kandidaten met een oor voor muziek - en vijf kandidaten die goed kunnen opgaan in muziek. De groep met het oor voor muziek mag de zaal vervolgens verlaten.”

Korte zinnetjes in dit geval. Ik dacht aan of anderstaligen of misschien dialect. Dit vloeit niet.

tweemollen
7 jaar lidVerdenkt Maaike

Even 1e 4 namen van de kerkgangers gegoogeld, en alle 4 hebben ze te maken met mode en of kunst

mmhmjanssen
12 jaar lidVerdenkt

Citaat van tweemollen:
Even 1e 4 namen van de kerkgangers gegoogeld, en alle 4 hebben ze te maken met mode en of kunst

Al hadden alle kerkgangers te maken met mode en of kunst, dan nog zegt dit helemaal niets. Ze gaan echt niet bij de finale zeggen dat we alle kandidaten hadden moeten googelen en dan achter de mol hadden kunnen komen.

Gewijzigd op 6 februari 2023 om 22:15 uur.

Sjurk
4 jaar lid

Inmiddels teruggekeken. Wat opvalt: achtergrondgeluiden.

Zodra de catlady aangesproken wordt door Anke hoor je Jurre op de porto zeggen dat het team binnen het beste mee kan schrijven omdat ze nu mensen gaan interviewen, we horen 'ok' door de porto met Jurre in beeld en na de biecht van Jurre horen we Daniël zeggen "Ok, dan mogen jullie op zoek naar..." en hij gaat de functies opnoemen.
Anke komt weer in beeld en op de porto horen we Daniël zeggen "... die bijna doof is, iemand die fruit laat groeien en zijn vrouw" waarna Anke door de porto Mary Louise gaat beschrijven.

Hierna komt de beschrijving van Jurre van de painter, waarbij hij 'ruitjesbroek' zegt wat een overhemd moet zijn. Dit is het gesprek waarin Daniël zegt dat het niet noodzakelijk is dat beschreven wordt hoe iemand eruit ziet en waarin Jurre hem corrigeert. Ranomi stelt 'artist' voor. We zien Henrietta en Claire ondervraagd worden gevolgd door Jurre die aangeeft dat de painter best een artist kan zijn en hem correct omschrijft als een beer van een vent.

Anke geeft aan dat Claire schoolteacher is, Daniël bevestigd dat ze een schoolteacher zoeken samen met zijn zoon. Daarna zien we Jurre met de butcher. Anke loopt naar de dove vrouw toe en over de porto horen we nogmaals Daniël zeggen dat ze een schoolleraar en zijn zoon zoeken en we horen Jurre klagen "... ... ik heb allemaal mensen die niet eens op de lijst staan."

Het spel gaat verder met de bakker en de eerste personen moeten een plek krijgen in de kerk. Jurre is bezig met een 'fulltime student' en wijst Anke op een man die voorbij loopt en zij mist, de fruitgrower. Terwijl zij hem interviewt horen we over de porto "we zoeken ook iemand die fruit teelt en zijn vrouw". Jurre treft de restauranteigenaar die echt geen supermarkteigenaar kan zijn en gaat verder. Binnen bedenkt Ranomi dat de te late dame wel als laatste zal komen.

We krijgen nog een shot van Jurre die klaagt dat niemand op de lijst is. We zien op de achtergrond wat mensen van eerder lopen en Anke zegt 'Rodney fruitgrower guys" waardoor dit shot netjes in de volgorde past.

Anke komt bij Lauren Fleur die ze niet kunnen plaatsen en waarbij Daniël zegt dat ze niets hebben aan namen. We zien Jurre tegen Anke zeggen dat ze teveel door elkaar praten, hij loopt op dat moment bij de winemaker.
Vervolgens komen ze bij Thijs, de postbode. Hier valt de porto steeds weg maar horen we ook dat Anke vraagt hoe de postbode bij Ranomi en Daniël heet.

Het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Groen is goed, oranje is goed doorgegeven.

Marly heeft wat verduidelijking nodig. Op een gegeven moment zien we het bord:
Afbeelding

Dit doet vermoeden dat Marly iets geels aan heeft met een witte broek, maar als Marly tegen het einde - vol in het roze - aan komt lopen dan zegt Ranomi "ohnee, dat is Marly", ze wisten dus wel wie Marly was aan de hand van wat doorgegeven is. Daarom oranje.

Wat ik al eerder aangaf: met een beetje coördinatie was dit spel super simpel te spelen. Bijvoorbeeld als wedervraag op de dochter van de bakker "op welk nummer woont ze"? De ploeg buiten had bij de fruitgrower kunnen vragen hoe zijn vrouw eruit ziet.

Wat mij opviel:
- Het is blijkbaar niet duidelijk, getuige de vraag van Anke, dat op de lijst vrijwel geen namen staan.
- Daniël noemt functies op, maar doet dit nadat Jurre aangeeft dat zij gaan interviewen en dat ze mee moeten schrijven. Als iemand aan het interviewen is dan hebben die omschrijvingen weinig zin.
- Jurre klaagt veel maar geeft ook vlot op, als Daniël en Ranomi aangeven dan iemand niet op de lijst staat, gaat hij verder.
- Daniël doen amper moeite om door te vragen wanneer iemand niet op de lijst staat, alleen bij 'artist' gaat dit goed. De eerste keer dan Jurre over de painter begint krijgt hij als antwoord dat ze wel een Marly zoeken of een oudste inwoner.

Wat mij betreft vallen Anke en Ranomi hier af als mol. Anke geeft veel informatie door en Ranomi verdient 100 extra door logisch na te denken. Ook wijst zij Daniel op de mogelijkheid dat de painter wel eens de artist kan zijn.
Jurre heeft weinig goed maar haalt wel wat geld op, hij liep bij de winemaker die goed geplaatst is en wees Anke op de fruit grower.

Gringa

Citaat van Sjurk:
Inmiddels teruggekeken. Wat opvalt: achtergrondgeluiden.
…

Vervolgens komen ze bij Thijs, de postbode. Hier valt de porto steeds weg maar horen we ook dat Anke vraagt hoe de postbode bij Ranomi en Daniël heet.

Het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Groen is goed, oranje is goed doorgegeven.

Marly heeft wat verduidelijking nodig. Op een gegeven moment zien we het bord:
Afbeelding

Dit doet vermoeden dat Marly iets geels aan heeft met een witte broek, maar als Marly tegen het einde - vol in het roze - aan komt lopen dan zegt Ranomi "ohnee, dat is Marly", ze wisten dus wel wie Marly was aan de hand van wat doorgegeven is. Daarom oranje.

Wat mij opviel:

Jurre heeft weinig goed maar haalt wel wat geld op, hij liep bij de winemaker die goed geplaatst is en wees Anke op de fruit grower.

Excellent werkJa
Thijs, de postbode. Wat mij opvalt is dat dit de naam van de man die verstopte badeendjes in DWDD. En dat Jurre had een gele shirt en witte broek aan tijdens deze opdracht en Marly droeg roze. Voor wat dit waard is, 5.1 was in een (witte) kerk overdag en 5.2 eindigde in een roze kerk ‘s nachts.

Gewijzigd op 7 februari 2023 om 00:04 uur.

molletje1985
8 jaar lid

Het was wel een uitdagende opdracht.
Ik heb even geprobeerd te puzzelen in combinatie met de stoeltypes.
Maar het was vaak niet duidelijk om welk type stoel het ging.
Ik heb geen enkele stoel met een kruis erin gezien.
Die stoelen met verticale latten waren niet van elkaar te onderscheiden...

Reactie toevoegen

Dit forum is gesloten. Reageren is daarom niet mogelijk.