De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
Locatie bekendgemaakt
Wie is de Mol? 2016 opgenomen in Dominicaanse Republiek
Dit zijn de kandidaten van seizoen 19
Wie is de Mol? 2019 begint op 5 januari
Heb je het Molboekje van 2019 nog niet in huis?
Bestel het boekje online!
Wie is de Mol? Bordspel
Verkrijgbaar bij Bol.com. Klik hier en bestel direct!

Laatste afleveringen

Forum

Topic toevoegenForum » Over WIDM » Off-topic » Handleiding: hoe herken je een hint?



Frank
Beheerder

Handleiding: hoe herken je een hint?

In het eerste nummer van de Avrobode van 2011 zat een gratis mollenboekje met handige hints, tips en aanwijzingen. Het artikel "Hoe herken je een hint?" is ook voor komend seizoen handig, en daarom hieronder te lezen:
_____________________________________________________________________

De 'professionele' Wie is de Mol?-kijker heeft er een dagtaak aan: het intensief bekijken van afleveringen, geluidsfragmenten terugspoelen, aantekeningen bijhouden én die op internet plaatsen. En hints worden niet meer zomaar weggegeven, vertellen Pieter Jan Hagens en eindredacteur Anton Jongstra. Dus scherp opletten is noodzakelijker dan ooit.

Eén ding is zeker: zodra je weet wie de Mol is, is de lol van Wie is de Mol? er wel af. Dat Milouska Meulens in 2006 doodleuk met een grote 'M' op haar groene T-shirt rondliep en Inge Ipenburg een jaar later op de groepsfoto's in gebarentaal 'vertelde' dat zij het was, kan anno 2011 echt niet meer. De Mol-kijkers zijn doortastender, ze zien en horen alles. 'De professionele Mol-kijkers', zo noemt presentator Pieter Jan Hagens ze respectvol. Slechts vijf mensen, inclusief de Mol, weten vanaf het begin van de opnames wie de Mol is. Volgens eindredacteur Jongstra móet je de Mol kunnen ontdekken door het gedrag van de kandidaten nauwlettend in de gaten te houden. Daarnaast kunnen de stille of juist muzikale hints van de programmamakers het een en ander verklaren. Maar: hoe herken je deze hints naarmate ze subtieler worden?

Toeval bestaat niet
Les 1: Televisiemakers kunnen niet toveren. Niet alles kan worden geregisseerd. Anton: "Nummerborden zijn toeval; dat kunnen we in zo'n land helemaal niet regelen. Kijk dus naar wat niet 'zomaar toeval' is; wat haalbaar is voor de makers. In 2007 kwam een brommerkoerier aanrijden; hij droeg een T-shirt met de tekst LOMED Transport en op de achterkant Route 66. Draai 'LOMED' om en je lees 'De Mol' en de initialen '99', twee keer de negende letter van het alfabet, van De Mol: Inge Ipenburg. Een koerier een T-shirtje aantrekken, is voor ons een fluitje van een cent."

Volg het geld!
En die centen zijn ook belangrijke aanwijzingen. 'Volg het geld!', tipt Pieter Jan. "In het begin geven de kandidaten nog niet veel om geld in de pot, maar naarmate het spel vordert, speelt diezelfde pot opeens een heel belangrijke rol. Want stel dat je hem wint? De mol wint 'm sowieso niet, dus degene die juist later in het seizoen de pot blijft saboteren, zou zomaar eens de Mol kunnen zijn." Milouska Meulens draaide bij een memory-spel direct twee stenen om: min 2000 euro. Toeval? Dacht het niet...
Verdiep je in het land waar Wie is de Mol? zich afspeelt. Zo zie je zonneklare aanwijzingen niet over het hoofd. In 2007 begon Inge Ipenburg haar biecht steeds met 'toen'. Het Thaise woord voor Mol is 'toen'. In WIDM 2010 droeg Mol Kim Pieters de hele serie een ketting met een plussymbool. De Japanse betekenis is... 'tien'.

Biertje drinken
De belangrijkste tip is natuurlijk: focus op alles. Niets is wat het lijkt. Pieter Jan: "Houd de Mol in de gaten, maar bedenk ook wat de Mol doet als hij of zij er niet is. Is er iemand een tijdje 'buiten beeld'? Wat vreet hij uit? In 2008 is Mol Dennis Weening een tijdje 'zoek'. Iedereen vroeg waar hij was. Hij antwoordde verontwaardigd met de wedervraag waar zij dan wel niet waren. Discussie gesloten." Niemand - noch de kandidaten, noch de kijkers - wist dat Dennis een biertje zat te drinken op een terras...

Zo moet het dus niet...
Pas op voor tunnelvisie, waarschuwt Pieter Jan Hagens: "Ik weet wie de Mol is, maar in mijn eerste twee series was het ook voor mij een raadsel. Waar ik steevast de mist mee in ging, was tunnelvisie. Ik merkte één ding op, vond mezelf bereslim en bleef daarop focussen. Al het andere ging aan me voorbij. Sterker nog, ik zag alleen maar situaties die mijn oogkleppen nog breder maakten. Als kijker moet je nooit alles op één persoon zetten. Doe je dat, dan heb je eigenlijk meteen al verloren. Alle aanwijzingen, zelf verzonnen of echt, betrek je op jouw Mol en je vergeet naar de rest te kijken."
Het stomste wat je kunt doen, is op je gevoel afgaan. Je gevoel zegt bij Wie is de Mol? namelijk he-le-maal niets! Misschien heb je van begin af aan een favoriet. Maar dat gevoel maakt hem nog geen Mol. Volgens eindredacteur Anton Jongstra is dit een van de grootste valkuilen. "Diegenen die zeggen: 'Ik weet het gewoon, ik voel het', vallen als eerste af. Ze zetten alles op die ene persoon, wat je als kijker nog mag doen, maar een kandidaat wordt dat in de test fataal. Spreid je kansen: dat vergroot je kans om in de race te blijven." Er is één uitzondering op de regel: Frits Sissing, winnaar van Wie is de Mol? 2010 ging tijdens vrijwel de gehele serie op zijn gevoel af...
Statistieken hebben geen zin. Anton Jongstra - en hij kan het weten - weet dat hij of zij puur en alleen op zijn Mol-factor, de kwaliteiten en persoonlijkheid wordt geselecteerd. "Kijken naar het verleden is dus geen goede tactiek. Vier jaar op een rij een vrouwelijke Mol? Dan denken we echt niet: het moet nu weer eens een man worden. Driemaal een acteur, dan wordt de volgende niet automatisch een presentator."
Weet mollengedrag te filteren. Het gebeurt steeds meer dat kandidaten denken dat mollengedrag hen safe stelt. Ze halen mollenstreken uit die ook de kijker doet twijfelen. Pik ze eruit. Anton Jongstra: "Kandidaten die doen alsof ze de Mol zijn, vliegen eruit. Blijven ze wel tot aflevering zeven, dan is dat onwijs knap." Sebastiaan Labrie en Joris Linssen, beiden mollenwannabe's, vlogen er na aflevering zes uit. Too obvious? Niet de Mol dus!

Samen staan we sterk
Houd zelf het mollenboekje bij. Schrijf op wie het geld binnenbrengt, welke aanwijzingen voorbijkomen en waarom jouw Mol de Mol is. Volg de internetfora en deel je kennis. Vorig jaar stond er na de eerste aflevering al op internet dat Mol Kim Pieters haar biecht begon met Kennis Is Macht (K.I.M.). Maar wees op je hoede voor kijkers met tunnelvisie, kijkers die op hun gevoel of op statistieken afgaan en kijkers die niet geloven in toeval...

Sla niet door!
Let goed op, maar hou je verstand erbij. Voorbeelden van kijkers die iets te ver in het... programma hebben gekeken. Soms zit je mis:
- Het brilletje van Hans was raar, dus daarom is hij de Mol.
- Op de zogenaamde zwart-witfoto is Froukje de enige met een gekleurde jas en springt er dus uit.
- De Mol twittert. Het is een vogel, dus: Sanne Vogel.
- In het zwembad draagt Edo een helm en een bril. De vriend van Alfred Jodokus Kwak draagt ook een helm en een bril en dat is... een mol.
- Met de navigatieopdracht wist Edo niet waar Zwitserland lag. Hij droeg een T-shirt met de kaart van de wereld...
- De brug, de boot en de helikopter lijken volgens Pieter Jan wel een militaire operatie. De kandidaten moeten elkaar opsporen. Kortom: Opsporing Verzocht. Dus Frits Sissing is de Mol.
- Frits staat op een pijler van de brug, waar hij een goed uitzicht heeft: AVRO, voor een breder beeld...
- Er komen opvallend veel trappen voor in deze serie. De trap is een soort handelsmerk voor het programma Op zoek naar... gepresenteerd door Frits Sissing!

Bron: Mollenboekje 2011, bijlage uit Avrobode 1 - 2011.

Gewijzigd op 2 januari 2013 om 18:20 uur.

Reactie toevoegen

Je kunt geen reactie toevoegen omdat je niet bent ingelogd.