De identiteit van de Mol is bekend
Winnaar gaat naar huis met 17.750 euro.
De kandidaten van seizoen 22 zijn bekend!
Deze elf BN-ers doen mee aan het 22ste seizoen van Wie is de Mol.
Jubileum-seizoen van Wie is de Mol? in Italië
Het spel wordt gespeeld door tien oud-kandidaten
Je kunt het Molboekje van seizoen 23 hier bestellen!
Bestel nu, dan heb je hem als eerste in huis!
Wie is de Mol? Bordspel pocket edition
Speel Wie is de Mol nu ook onderweg!

Laatste afleveringen

Forum

Topic toevoegenForum » Afleveringen & opdrachten » Algemeen » The Masque of the Red Death

»

Musliston
9 jaar lidVerdenkt Froukje

The Masque of the Red Death

De introductie (en dus bekendmaking van de mol) doet heel erg denken aan The Masque of the Red Death van Edgar Allen Poe - het strijkje op de achtergrond, de rode cape. Is er iets te linken aan dit verhaal of Poe?

Citeer Reageer

Louise
9 jaar lid

Re: The Masque of the Red Death

In een fractie van een seconde (02.32) is het gemaskerde hoofd te zien.
Het lijkt mij iemand met een smaller gezicht, terwijl ik het idee heb dat de rest van het lijf groter / robuuster is.
Mijn eerste ingeving is dat het Glen zou kunnen zijn.
Afbeelding

Gewijzigd op 2 januari om 19:23 uur.

Citeer

Kim1232123
11 maanden lid

Ik moest bij de begin scène direct denken aan de film Eyes wide shut. Met Tom Cruise en Nicole Kidman.

Citeer

molletje1985
6 jaar lid

Citaat van Kim1232123:
Ik moest bij de begin scène direct denken aan de film Eyes wide shut. Met Tom Cruise en Nicole Kidman.

Ja dat vond ik ook! Bovendien las ik ergens op een website dat die Venetiaans maskers in Albanië worden gemaakt..

Citeer

Kriekendiek
7 jaar lidVerdenkt

Op wikipedia staat het onderstaande plot van dit verhaal beschreven...

Er heerst een plotselinge en zeer zware epidemie, bekend onder de naam 'de rode dood', die binnen korte tijd talloze slachtoffers maakt. Prins Prospero, de plaatselijke heerser, besluit zich met duizend uitverkoren edelen, hovelingen en vrienden terug te trekken in zijn versterkte abdij in een poging de gevreesde ziekte buiten de deur te houden. Alle in- en uitgangen worden afgesloten en er zijn meer dan genoeg voorraden om het lange tijd vol te houden.

Na enige maanden geeft prins Prospero een gemaskerd bal, dat gehouden wordt in zeven door hemzelf ingerichte vertrekken. De zalen zijn naar zijn bijzondere smaak ingericht in zeven verschillende kleuren: blauw, paars, groen, oranje, wit, violet en zwart, met een gelijkgekleurde verlichting, behalve in de zwarte zaal, die verlicht wordt met een dieprode scharlaken kleur. In die kamer staat ook een grote houten klok die elk uur met een doordringend geluid de tijd aangeeft. Zodra de klok slaat, blijven de gasten verschrikt staan en luisteren nerveus of in gedachten verzonken. Ook het orkest zwijgt op die momenten. Zodra de slagen van de klok zijn weggestorven, hernemen de feestelijkheden hun gang.

Als om middernacht de laatste slag van de klok heeft weerklonken valt het de bezoekers op dat een onbekende in het rood geklede gast zich bij hen heeft gevoegd, met een angstaanjagend masker. Prins Prospero is verontwaardigd. Hij eist van de geheimzinnige gast te vertellen wie hij is en wat hij komt doen. Maar deze zwijgt en loopt langs prins Prospero, zonder naar hem te kijken. De prins eist van zijn gasten de vreemdeling te ontmaskeren, maar zij deinzen allen terug als de gemaskerde hen passeert. Ten slotte besluit Prospero de ongenode gast zelf te confronteren. Als deze hem in het gezicht staart, valt Prospero dood ter aarde. Het hele gezelschap begeeft zich naar de zwarte kamer om de vreemdeling uiteindelijk te ontmaskeren. Als zij hierin slagen blijkt de gestalte echter vorm noch inhoud te hebben, maar de rode dood zelf te zijn. Alle gasten vallen ten slotte als slachtoffer van de ziekte dood neer.

Ik vind het verhaal inderdaad qua voorkomen goed passen bij deze aflevering. Maar ook het verhaal qua inhoud... het feit dat de rode dood zijn slachtoffers maakt.. de mol maakt ook slachtoffers. En ik vind het ook op bijzondere wijze bij deze coronatijd passen. Kan enorm 'toeval' zijn allemaal maar ik denk dat de makers hier weer een mooi staaltje van hun kundigheid laten zien

Gewijzigd op 3 januari om 11:51 uur.

Citeer

molletje1985
6 jaar lid

Vorig jaar kwam ook al iemand met precies hetzelfde verhaal aanzetten

https://www.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70271.40

Citeer

chihiro
6 jaar lidVerdenkt Daniël

De Mol staat wat naar achteren op de trap, denk dat de Mol langer dan Fresia is. Vervolgens ook niet geheel op de foto, zodat het moeilijk bepalen is hoe lang de Mol is. Mits het de Mol in de rode cape is.

Citeer

Geralda
10 jaar lid

Citaat van Kriekendiek:

Er heerst een plotselinge en zeer zware epidemie, bekend onder de naam 'de rode dood', die binnen korte tijd talloze slachtoffers maakt. Prins Prospero, de plaatselijke heerser, besluit zich met duizend uitverkoren edelen, hovelingen en vrienden terug te trekken in zijn versterkte abdij in een poging de gevreesde ziekte buiten de deur te houden. Alle in- en uitgangen worden afgesloten en er zijn meer dan genoeg voorraden om het lange tijd vol te houden.

Na enige maanden geeft prins Prospero een gemaskerd bal, dat gehouden wordt in zeven door hemzelf ingerichte vertrekken. De zalen zijn naar zijn bijzondere smaak ingericht in zeven verschillende kleuren: blauw, paars, groen, oranje, wit, violet en zwart, met een gelijkgekleurde verlichting, behalve in de zwarte zaal, die verlicht wordt met een dieprode scharlaken kleur. In die kamer staat ook een grote houten klok die elk uur met een doordringend geluid de tijd aangeeft. Zodra de klok slaat, blijven de gasten verschrikt staan en luisteren nerveus of in gedachten verzonken. Ook het orkest zwijgt op die momenten. Zodra de slagen van de klok zijn weggestorven, hernemen de feestelijkheden hun gang.

Als om middernacht de laatste slag van de klok heeft weerklonken valt het de bezoekers op dat een onbekende in het rood geklede gast zich bij hen heeft gevoegd, met een angstaanjagend masker. Prins Prospero is verontwaardigd. Hij eist van de geheimzinnige gast te vertellen wie hij is en wat hij komt doen. Maar deze zwijgt en loopt langs prins Prospero, zonder naar hem te kijken. De prins eist van zijn gasten de vreemdeling te ontmaskeren, maar zij deinzen allen terug als de gemaskerde hen passeert. Ten slotte besluit Prospero de ongenode gast zelf te confronteren. Als deze hem in het gezicht staart, valt Prospero dood ter aarde. Het hele gezelschap begeeft zich naar de zwarte kamer om de vreemdeling uiteindelijk te ontmaskeren. Als zij hierin slagen blijkt de gestalte echter vorm noch inhoud te hebben, maar de rode dood zelf te zijn. Alle gasten vallen ten slotte als slachtoffer van de ziekte dood neer.

Ik vind het verhaal inderdaad qua voorkomen goed passen bij deze aflevering. Maar ook het verhaal qua inhoud... het feit dat de rode dood zijn slachtoffers maakt.. de mol maakt ook slachtoffers. En ik vind het ook op bijzondere wijze bij deze coronatijd passen. Kan enorm 'toeval' zijn allemaal maar ik denk dat de makers hier weer een mooi staaltje van hun kundigheid laten zien

Prachtig, bedankt voor deze info. Ja, we kunnen hier alle kanten mee op of laten het voor wat is het. Mij trof in ieder geval ook het doen slaan van een klok. Idem in deze aflevering bij het zien van de figuur in het rood. Wellicht is het niets en dan nog is dit leuke informatie. Of het heeft de makers geïnspireerd om dit als format te kiezen voor de ontknoping?

Gewijzigd op 8 januari om 00:16 uur.

Citeer

123Marjo
5 jaar lidVerdenkt Froukje

@ kriekendiek : Dank je wel voor dit verhaal.
Dan kan die klok dus een verband hebben met de tijd zal het leren

Citeer

Musliston
9 jaar lidVerdenkt Froukje

Citaat van Kriekendiek:

Ah ja, ik had de link met corona nog niet eens gelegd, maar zou goed kunnen! Ik ga overigens eens letten op iemand die vaak 'Poe' zegt, haha

Citeer

Geralda
10 jaar lid

Een rare gedachtenkronkel. De kandidaten moeten een pleidooi houden terwijl we beelden krijgen van de ontmaskering aan het eind. Met een afleveringstitel: “ de tijd zal het leren”. Nederland kiest de mol. Wat nu als wij echt de mol hebben gekozen terwijl er onder de kandidaten nog geen mol gekozen was? Hebben wij de mol gekozen en werd Arno op dat moment de Mol???? In de Vlaamse Mol werd paar jaar geleden Elisabeth gekozen in de eerste aflevering. Ik weet nog niet hoe dit gecommuniceerd kan worden na de uitslag, nog even een hersenkrakertje maar het lijkt me wel gaaf als dit de plot is. Arno past in ieder geval in het postuur van de man/vrouw in de rode cape. De tijd zal het leren kan dan een verwijzing zijn naar de nederlandse keuze en de ontmaskering op het eind.

Citeer

Reactie toevoegen

Je kunt geen reactie toevoegen omdat je niet bent ingelogd.